2019/2020
MA-MMFUV1010U Future Marketing - Nye metoder inden for
marketing og forståelsen af forbrugeradfærd
English Title |
Future Marketing - Consumer insigts
and new marketing methods |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
6 ECTS |
Type |
Valgfag |
Niveau |
Master |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere |
10 |
Max. antal deltagere |
30 |
Studienævn |
Studienævnet for Master i
forretningsudvikling
|
Kursusansvarlig |
- Torsten Ringberg - Institut for Afsætningsøkonomi
(AØ)
|
Primære
fagområder |
|
Undervisningsformer |
- Tilstedeværelsesundervisning
|
Sidst opdateret den
10-12-2019
|
Læringsmål |
Deltageren skal efter forløbet have tilegnet
følgende færdigheder:
- Demonstrere viden om nyere metoder inden for Marketing, der
afdækker adfærd (data), typer af brandinteraktion med forbrugere
samt underliggende biologisk-/sansebaserede, psykologiske og
sociale faktorer der påvirker forbrugernes/managers mindset
- Kunne argumentere for styrker og svagheder ved disse
metoder.
- Kunne reflektere over hvorledes disse metoder kan anvendes
taktisk og strategisk set i forhold til at opnå kundeindsigt og
udvikle forretningen, i egen organisation eller selvvalgt empirisk
kontekst.
- Demonstrere viden om de etiske og legale udfordringer ved
brugen af data.
|
Prøve/delprøver |
Future
Marketing - Consumer Insights and Analytics:
|
Prøvens
ECTS |
6 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
|
Omfang af skriftligt produkt: Max. 10
sider |
|
Opgavetype: Essay |
|
Varighed: Skriftligt produkt afleveres
på en fastsat dato og tidspunkt. |
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Det forventes, at kursusdeltagerne trækker på hele
kursusmaterialet, der er afdækket på kurset.
Mundtlige eksamen
Selv om der kun skal diskuteres tre metoder i det skriftlige
oplæg så skal du være i stand til at forklare andre metoder og
ligeledes hvorfor du fravalgte disse. (se ligeledes afsnittet
’Karaktergiving’ overfor). Til den mundtlige eksamen skal du kunne
forholde dig til og diskutere alle de gennemgåede metoder og
mindsets, samt etiske forhold relateret til data.
Skriftlige opgave
Argumenter for de bedste 3 metoder (dækket i klassen /materiale)
der kan anvendes til at løse et strategisk forretningsproblem i dit
firma (eller i et case firma identificeret af dig), inklusivt hvad
disse er i stand til at afdække i forhold til at forstå
stakeholders, partnere, forbrugere, etc. (alt afhængig af fokusset
i den valgte virksomhed). Redegør for fordele og ulemper ved de
identificerede metoder. Diskuter strategiske mindsets (se bog) der
er det ideelle at benytte for dig og dine medarbejdere/firma.
Ligeledes forklar fordele og ulemper ved det valgte mindset. Din
argumentation skal logisk argumentation og inkludere referencer til
relevant kursusmaterialet. En vis grad af kreativ kombination af
metoder er fint.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
I dette kursus udforsker vi avancerede metoder og tendenser
indenfor Marketing, både i praksis og forskning, og deres evne til
at skabe nye (innovative/disruptive) forståelser samt strategiske
tilgange til et givet marked. Vi vil også teste deltagernes
managerial mindsets og illustrere hvordan disse begrænser lederne i
deres interaktion med kunder herunder deres benyttelse af nye
teknologier (Big Data, sociale medier).
Disse indsigter vil hjælpe dig med at vurdere brugbarheden af
nye trends og tendenser indenfor markedsføring, og forhåbentligvis
hjælpe dig med at optimere din virksomheds strategiske orientering
og dets forståelse og interaktion med slutbrugerne. I nedenfor
oversigtstabel er der 9 sektioner. Det er muligt at nogle sektioner
bliver lidt længere og andre lidt kortere alt efter deltagernes
involvering og interesse.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Dette kursus indeholder præsentationer af
centrale emner der afdækkes dels af instruktøren, dels af
inviterede oplægsholdere, og dels gennem gruppearbejde og
workshops. I gruppearbejdet diskuteres og vurderes de forskellige
metoder ifht. deres strategiske/taktiske relevans for din and
andres virksomheder.
Læsning af materiale er nødvendig, men ikke tilstrækkelig, aktiv
deltagelse er en nøgle til, at du og de andre får det fulde udbytte
af kurset. Derfor er din tilstedeværelse afgørende for at kunne
forholde dig til det endelige eksamensprojekt. |
Feedback i undervisningen |
Mulighed for feedback i undervisningen. |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse |
132,5 timer |
Undervisning |
32 timer |
Eksamen |
0,5 timer |
|
Sidst opdateret den
10-12-2019