2019/2020
MA-MMMDO3SEMU Mikroledelsesteknologier, kontekst og
forandringsledelse
English Title |
Micromanagement Technologies ,
Context and Change Management |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
15 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Master |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Master of Management
Development
|
Kursusansvarlig |
- IOA
Jan Molin - Institut for Organisation (IOA)
|
Primære
fagområder |
- Ledelse/Management
- Organisation/Organisation
- Projekt- og forandringsledelse/Project and change
management
|
Undervisningsformer |
- Tilstedeværelsesundervisning
|
Sidst opdateret den
21-04-2020
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- Redegøre for og diskutere den personlige læring og
kompetencetilvækst set i forhold til ”Den personlige
udviklingsambition – kompetencer og pejlemærker”.
- Argumentere for centrale selvvalgte teorier og litteratur med
udgangspunkt i uddannelsens temaer og deres gyldighedsområde og
konkrete anvendelse i den aktuelle virksomhedspraksis.
- Anvende empiri ved at have en eksplicit empirisk
forankring.
- Diskutere betydningen af uddannelsens forskellige teorier samt
betydningen af kontekst (Swap-job og change management øvelsen) for
udøvelse af ledelse i egen praksis og implikationerne af
dette.
- Relatere implikationerne af egen læring og generalisering af
egne erfaringer til andre situationer og
kontekster.
|
Forudsætninger for indstilling til prøven
(aktiviteter i undervisningsperioden) |
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes: 3
Obligatoriske
hjemmeopgaver
1. Swap-job forløb
2. Hvert swap-job par afleverer en rapport med tværgående
analytiske refleksioner og læringspointer set i forhold til målet
med swap-job øvelsen.
3. Litteraturliste med minimum 500 sider relevante referencer i
forhold til semesteret og de udvalgte temaer, hvoraf
hovedbestanddelen er på højeste internationale videnskabelige
niveau.
|
Prøve/delprøver |
Mikroledelsesteknologier, kontekst og
forandringsledelse:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Rapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Forår og Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Der afholdes ordinær i juni og
syge-/omprøve i august.
Sidste frist for rettidig tilmelding til prøven fastsættes i
studievejledningen.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Udprøvningen fokuserer på den enkelte deltagers personlige
kompetencetilvækst på baggrund af den vifte af studierelaterede
aktiviteter og projekter som vedkommende har været involveret i.
Det er udpegningen af læringspointer i den reflekterede og
dokumenterede praksis, der vurderes ved prøven, og ikke den
enkeltes kapacitet til at reproducere faglighed eller fæstne
faglige etiketter på̊ forhold i praksis.
Den studerende skal i Change Management rapporten reflektere over
konsekvenserne af en gennemgribende samfundsmæssig omvæltning
(omverdensperspektiv) og de betingelser dette sætter for ledelse og
organisering i egen virksomhed. Den studerende skal tilbyde en
fokuseret fortolkning af de samfundsmæssige kræfter, der er aktive
i en krise, og demonstrere forståelse for, hvorledes dette skaber
et anderledes ledelsesmæssigt handlingsrum, der både rummer
begrænsninger og nye muligheder.
Den studerendes rapport sendes til en medstuderende, som giver
et anerkendende og personligt reflekteret responsum på 1 side.
(Fordelingen af hvem der skriver responsum til hvem i
semestergrupperne sker i en kæde ordnet alfabetisk efter fornavn,
således at man undgår gensidig tilbagemelding)
Litteraturlisten skal omfatte tekster svarende til minimum 500
normalsider. Der må ikke indgå hele bøger i
litteraturlisten.
Rapportens 10 sider rummer således selve rapporten, én sides
responsum samt litteraturliste. Alle disse elementer indgår i
bedømmelsen.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
3. semester: Mikroledelsesteknologier, kontekst og
forandringsledelse
-
Digitalisering, organisation og samfund
-
Mikrosociale processer og narrativ ledelse
-
Swap-job forløb og afrapportering
-
Change Management forløb og afrapportering
- Eksamen på baggrund af individuel skriftlig
rapport
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Se studieordning §8 stk. 1, 2 og 3 |
Feedback i undervisningen |
Mundtlig dialog og flervejs
kommunikation |
Studenterarbejdstimer |
Swap-job forløb |
40 timer |
Undervisning |
80 timer |
Change Management |
24 timer |
Forberedelse |
267,5 timer |
|
Sidst opdateret den
21-04-2020