2019/2020
MA-MMPGV1149U Strategisk HRM i det moderne
arbejdsliv
English Title |
Strategic HRM |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
5 ECTS |
Type |
Obligatorisk udbudt som valgfag |
Niveau |
Master |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår, Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Master i Offentlig
Ledelse
|
Kursusansvarlig |
- Michael Pedersen - Institut for Ledelse, Politik og Filosofi
(LPF)
|
Primære
fagområder |
- Ledelse/Management
- Strategi/Strategy
|
Undervisningsformer |
- Tilstedeværelsesundervisning
|
Sidst opdateret den
27-03-2020
|
Læringsmål |
- Viden om og forståelse af centrale begreber og temaer indenfor
fagets rammer.
- Færdigheder til at anvende fagets viden i analyser af aktuelle
personale ledelses-udfordringer.
- Evnen til at reflekterer selvkritisk over egen ledelsespraksis
og dens relation til fagets begreber og temaer.
|
Prøve/delprøver |
Strategisk HRM
i det moderne arbejdsliv:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 20 sider |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Forår og Efterår |
Syge-/omprøve |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt |
|
Det er en forudsætning for at deltage i
den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden
afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på
baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den
individuelle mundtlige præstation. |
|
Omfang af skriftligt produkt: Max. 15
sider |
|
Opgavetype: Projektrapport |
|
Varighed: 30 min. pr. studerende, inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse |
|
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der
bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern
censor. |
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Prøven er en skriftlig projektrapport på 15-20 sider.
Rapporten skal tage udgangspunkt i modulets begreber og kan være
case-baseret.
Rapporten skal adressere alle modulets læringsmål.
Prøven bedømmes efter 7-trins-skalen med ekstern
censur.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Modulets formål er, at den studerende tilegner sig en personlig
og faglig professionel personaleledelsesprofil, der hviler på en
solid analytisk faglighed, kombineret med praktiske erfaringer.
Centralt for fagets forståelse er, at kerneopgaven skal være
omdrejningspunktet for personaleledelse. Den studerende får viden
om centrale begreber indenfor 1) Strategisk HRM med særlig fokus på
et ’udefra og ind perspektiv’ på strategi og betydningen af
organisatoriske ’kapabiliteter’ for at forstå kerneopgaven samt 2)
ledelse af medarbejderne, der allerede leder sig selv i større
eller mindre grad. Helt konkret sætter faget fokus på, hvordan
ledere kan skabe resultater i hverdagen ved at omsætte indsigt i
kerneopgaven til ledelse af medarbejdere, så de selv tager ansvar
for udvikling, vækst og værdiskabelse i virksomheden. I fagets
arbejdes, der særlig med den studerende egen ledelsespraksis og
evne til at kritisk at anvende fagets viden til at analyse og
udvikle denne praksis.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen kommer til at foregå som en
vekselvirkning mellem oplæg fra undervisere og inviterede gæster og
sessioner, hvor deltagerne skal arbejde med givne eller egne
cases. |
Feedback i undervisningen |
TBA |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse |
117 timer |
Undervisning |
32 timer |
Eksamen |
1 timer |
|
Sidst opdateret den
27-03-2020