2019/2020
MA-MMPGV1151U Digitalisering, organisering og
ledelse
English Title |
Digitization, organization and
governance |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
5 ECTS |
Type |
Obligatorisk udbudt som valgfag |
Niveau |
Master |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår, Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Master i Offentlig
Ledelse
|
Kursusansvarlig |
- Lise Justesen - Institut for Organisation (IOA)
- Ursula Plesner - Institut for Organisation
(IOA)
|
Primære
fagområder |
- Ledelse/Management
- Organisation/Organisation
|
Undervisningsformer |
- Tilstedeværelsesundervisning
|
Sidst opdateret den
25-06-2019
|
Læringsmål |
- Viden om hvordan digitalisering påvirker organisationer,
arbejdet og ledelsesopgaverne i den offentlige sektor
- Evne til at analysere vilkårene for og konsekvenserne af
digitalisering i organisationer
- Evne til at identificere og kritisk reflektere over de
ledelsesopgaver og -dilemmaer, der følger af digitaliseringen
- Evne til at bruge viden, analyser og refleksioner strategisk og
handlingsorienteret
|
Prøve/delprøver |
Digitalisering, organisering og ledelse:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Forår og Efterår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Prøven er en individuel mundtlig prøve på baggrund af et
individuelt udarbejdet skriftligt produkt på 10-15 sider.
Syge-/omprøven er den samme som den ordinære prøve.
Udprøvningen er mundtlig med afsæt i en skriftlig projektrapport
på 10-15 sider. Rapporten skal tage udgangspunkt i modulets
begreber og kan være case-baseret. Til den mundtlige udprøvning
afsættes 30 minutter inklusive votering. Prøven bedømmes efter
7-trins-skalen med ekstern censur. Bedømmelsen er en
helhedsbedømmelse af den mundtlige og skriftlige
præstation.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Dette modul er skabt for at gøre offentlige ledere bedre i stand
at navigere i konteksten af en offentlig sektor præget af ambitiøse
digitaliseringsstrategier og mangeartede digitaliseringsprojekter.
Vi tematiserer digitalisering som politisk reformprogram, som
effektiviseringsværktøj samt som konkrete organisatoriske
forandringsprojekter.
|
Modulet giver indblik både i måder, hvorpå det er lykkedes for
offentlige organisationer at skabe værdi ved at øge kvalitet og
effektivitet i opgaveløsningen og i ledelsesudfordringer, der
knytter sig til digitalisering, fx når nye opgaver skal defineres
og nye professionelle relationer, strukturer og rutiner skal
etableres. Vi belyser også ledelsesmæssige dilemmaer, der opstår
med de politiske, etiske og organisatoriske aspekter af
digitalisering.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Kursusmaterialet er baseret undervisernes
pågående forskning i digitalisering af offentlige organisationer og
dermed på aktuel litteratur og aktuelle cases om digitalisering,
organisering og ledelse. Samtidig inkluderer vi klassiske værker,
der kan hjælpe os til at forstå grundlæggende dynamikker i
forholdet mellem teknologi og organisering.
Kurset er designet som et blended learning forløb, hvor vi mødes
fem halve dage (24 timer) og har online aktiviteter ind imellem
disse møder (6 timer). Vi har designet cases til hvert
undervisningstema. De har to formål: de giver en række eksempler på
inspirerende digitaliseringsprojekter i den offentlige sektor, set
fra en ledelsesvinkel, og vi bruger dem til at træne analytiske
færdigheder ved at anvende begreber fra litteraturen til at forstå
dem. Desuden arbejder vi løbende med at udvikle de studenteroplæg,
der kommer til at danne basis for kursets eksamensopgaver. Når vi
mødes veksler undervisningen mellem oplæg, gæsteforelæsninger og
øvelser. |
Feedback i undervisningen |
TBA |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse |
117 timer |
Undervisning |
32 timer |
Eksamen |
1 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Litteraturen til kurset er spænder over engelsksprogede
klassikere til nyere dansksprogede artikler, og der knytter sig
case-videoer og andet casemateriale til kurset. Alt materiale vil
blive gjort tilgængeligt via Canvas.
|
Sidst opdateret den
25-06-2019