2019/2020
MA-MMPGV2061U Ledelse af reform og forandring
English Title |
Leadership of reform and
innovation |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
5 ECTS |
Type |
Obligatorisk udbudt som valgfag |
Niveau |
Master |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår, Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Master i Offentlig
Ledelse
|
Kursusansvarlig |
- Carsten Greve - Institut for Organisation
(IOA)
|
Primære
fagområder |
- Innovation/Innovation
- Ledelse/Management
|
Undervisningsformer |
- Tilstedeværelsesundervisning
|
Sidst opdateret den
14-05-2020
|
Læringsmål |
- Viden om og forståelse af centrale begreber og temaer indenfor
reform- og forandringsteori i en offentlig og politisk
kontekst.
- Færdigheder i at anvende faglig og teoretisk viden i analyser
af aktuelle reform- og forandringsstrategier, herunder
organisationsforandringer, samt evne til at reflektere over egen
forandringsledelsespraksis.
- Kompetencer i at designe og gennemføre konkrete
forandringsprocesser i en offentlig og politisk
kontekst.
|
Prøve/delprøver |
Reform og
forandring:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Forår og Efterår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formålet med modulet er at give et forskningsbaseret indblik i
forandring og reform som vilkår for offentlig ledelse. Modulet vil
se på forandring og reform på forskellige niveauer og på relationen
og dynamikken mellem niveauerne. Samtidig vil modulet give en
historiskfunderet forståelse af forandring i tråd med den seneste
samfundsvidenskabelige forskning. Der er først fokus på
forandringsforståelse, dvs. modeller og teorier om forandring.
Herefter følger bl.a. temaer om mega-trends i omgivelserne,
reformer i den offentli-ge sektor, offentlig innovation,
resultatbaseret ledelse (performance-based management) samt
organisationsudvikling og organisationsforandring. Til hver del af
modulet knytter der sig en række forskellige
ledelsesudfordringer.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen kommer til at foregå som en
vekselvirkning mellem oplæg fra undervisere og inviterede gæster og
sessioner, hvor deltagerne skal arbejde med givne eller egne
cases. |
Feedback i undervisningen |
TBA |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse |
117 timer |
Undervisning |
32 timer |
Eksamen |
1 timer |
|
Sidst opdateret den
14-05-2020