Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende
opfylde følgende læringsmål:
- formulere og begrunde en problemformulering, der er relevant i
en europæisk businesskontekst
- fremvise en udførlig litteraturoversigt, hvori der diskuteres
relevant faglitteratur inden for problemformuleringen
- udvælge, kombinere og anvende relevante begreber og teorier i
forhold til problemformuleringen
- samle og analysere relevant datamateriale ved hjælp af
kvantitative og/eller kvalitative metoder
- forholde sig kritisk til betydningen af valg af teori, metode,
data og resultat af projektet
- give en uafhængig analyse, fortolkning og diskussion af
materiale, litteratur og resultat af projektet
- fremlægge et velstruktureret og klart projekt, der lever op til
faglige standarder, især hvad angår hensigtsmæssig brug af data
såvel som henvisninger til kilder og
litteratur.
|
Prøve/delprøver |
Bachelorprojekt:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
2-4 |
Omfang af skriftligt produkt |
Se nedenfor |
|
Én person må skrive maksimalt 40 sider. En gruppe
på to studerende må skrive 60 sider. For hvert ekstra gruppemedlem
lægges ti sider til det maksimale antal af sider, man må skrive.
Derfor: 1 studerende = 40 sider, 2 studerende = 60 sider, 3
studerende = 70 sider, 4 studerende = 80 sider. |
Opgavetype |
Bachelorprojekt |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den
samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige
indhold tungest. |
Bestemmelser vedrørende resuméet |
Bachelorprojektet kan skrives på engelsk eller dansk. Resuméet
skal skrives på engelsk og tælles med i det samlede antal
sider. |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
1. Hvis den studerende har været
medforfatter af projektet men ikke har været i stand til at deltage
i den mundtlige eksamen, skal den studerende tilmelde sig omprøven
og eksamineres på baggrund af en ny aflevering af det oprindelige
bachelorprojekt.
2. Hvis den studerende har været medforfatter af projektet men ikke
består den mundtlige eksamen, skal den studerende tilmelde sig
omprøve og eksamineres på baggrund af det oprindelige
bachelorprojekt. Den studerende kan også vælge at aflevere et nyt
individuelt skrevet bachelorprojekt inden for en frist, der er sat
af studienævnet.
3. Hvis den studerende ikke har været i stand til at skrive/deltage
i udarbejdelsen af bachelorprojektet (fx pga sygdom), kan den
studerende tage omprøve, hvis han/hun afleverer et individuelt
skrevet bachelorprojekt inden for en frist, der er sat af
studienævnet.
I pkt. 1 og 2 har den studerende ikke ret til vejledning, hvis
han/hun vælger omprøve. I pkt. 3 kan studienævnet vælge at tildele
den studerende vejledningstimer, hvis den studerende kan fremvise
dokumentation herfor.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Bachelorprojektet kan skrives individuelt eller i grupper af 2-4
studerende. De studerende eksamineres individuelt i
bachelorprojektet. Projektgruppen kan vælge, om den mundtlige
eksamen skal foregå på engelsk eller dansk, og den individuelle
eksamen afholdes i det valgte
sprog.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Bachelorprojektet skal demonstrere den studerendes kompetencer
inden for de områder, som europæisk business dækker og deres evne
til at analysere udfordringer og muligheder på europæiske og
globale markeder og/eller i de politiske, sociale og kulturelle
felter, der udgør en europæisk businesskontekst. Med dette for øje
vælger de studerende et område af interesse.
Det endelige bachelorprojekt er det sidste og største stykke
arbejde på HA i europæisk business. Bachelorprojektet giver
mulighed for at kombinere og integrere den viden og de færdigheder,
som de studerende har tilegnet sig på uddannelsen og samle det i et
skriftligt produkt, nemlig bachelorprojektet, og derefter forsvare
det ved en mundtlig eksamen. Bachelorprojektet må skrives
individuelt eller i grupper af 2-4 studerende, men den mundtlige
eksamen er individuel. Den studerende får én karakter på baggrund
af en kombineret bedømmelse af det skriftlige produkt og den
mundtlige præstation.
Kravene til bachelorprojektet er mere strenge med hensyn til
formulering og definition af problemformuleringen, fremvisning af
en litteraturoversigt, udvikling af strategi for analyse og
implementering af teori og empiri sammenlignet med tidligere
eksaminer, da bacheloreksamen udløser en bachelorgrad. Der lægges
stor vægt på den studerendes evne til at tænke på tværs af fagene,
vælge den bedste tilgang og integrere den i et sammenhængende
forskningsprojekt og at involvere sig i det projekt. Den studerende
bør reflektere kritisk over sin strategi for analyse og metode og
forventes at kende konsekvenserne af de valg, som er blevet
truffet.
Bachelorprojektet beskrives detaljeret i en projektvejledning,
der udgives i løbet af efterårssemesteret. Vejledningen har bl.a.
svar på de spørgsmål, som de studerende typisk stiller om
bachelorprojektet.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Projektgruppen vil få vejledningstimer af en
vejleder, og der vil også være online-vejledning vha. tutorials.
Der vil også være en introduktionstime og en række workshops, hvor
de studerende kan præsentere og diskutere deres ideer og
udfordringer. |
Feedback i undervisningen |
Vejlederen giver feedback på ideer og tekst under
møderne mellem projektgruppen og vejlederen.
To workshops for alle studerende giver mulighed for at præsentere
ideer og få feedback fra undervisere/vejledere såvel som fra andre
projektgrupper; en projektkonference giver mulighed for at
præsentere det fulde projekt og få feedback på
projektpræsentationen fra undervisere/vejledere og fra andre
studerende. |
Studenterarbejdstimer |
Total |
420 timer |
individuelt projekt, maks. 40 sider, antal
vejledningstimer: |
7 timer |
gruppeprojekt, 2 studerende, maks. 60 sider, antal
vejledningstimer: |
12 timer |
gruppeprojekt, 3 studerende, maks. 70 sider, antal
vejledningstimer: |
16 timer |
gruppeprojekt, 4 studerende, maks. 80 sider, antal
vejledningstimer: |
18 timer |
|