2020/2021  BA-BFILO1318U  Ledelsesfilosofi

Management philosophy

Starttidspunkt Efterår
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi, BSc
  • Michael Pedersen - Institut for Ledelse, Politik og Filosofi (LPF)
  • Sverre Raffnsøe - Institut for Ledelse, Politik og Filosofi (LPF)
  • Filosofi og etik/Philosophy and ethics
  • Ledelse/Management
  • Blended learning
Sidst opdateret den 30-06-2020

For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • Forstå og redegøre for fagets forskellige ledelsesfigurer og deres betingelser
  • Analysere ledelsesfigurers filosofihistoriske og idehistoriske forbindelser
  • Omsætte og analysere konkrete empiriske hændelser og ledelsesproblematikker ved hjælp af fagets ledelsesfigurer
  • Vurdere figurernes overlap og begrænsninger i forhold til hinanden
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden)
Antal obligatoriske aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i studieordningen): 1
Obligatoriske hjemmeopgaver
Studerende skal i grupper af 2-4 lave et interview med en leder og fremlægge analysen af interviewet mundtligt og skriftligt (max 3 sider).
Hvis ikke de studerende har fået godkendt analysen, skal en ny afleveres senest 3 uger før reeksamen.
Ledelsesfilosofi:
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Gruppeprøve
Bemærk studieordningens bestemmelser om krav om individualisering af opgavebesvarelsen.
Antal personer i gruppen 2-4
2 personer 10 sider
3 personer 15 sider
4 personer 20 sider
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 72 timer til udarbejdelse
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Sommer
Syge-/omprøve Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Omfang af skriftligt produkt: Max. 5 sider
Opgavetype: Synopsis
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern censor.

Faget introducerer dig til ledelse i et bredt filosofisk og idehistorisk perspektiv. Fokus i faget er på hvorfor ledelse er vigtig, hvad ledelse er et svar på og hvordan vores dagligdags forventninger til ledere kan forstås i lyset af en række forskellige ledelsesfigurer, såsom lederen som styrmand, hyrde, fagekspert, motivator med videre. Faget arbejder med tekster fra filosoffer såsom  Aquinas, Machavelli og Foucault, samt med kanoniske tekster fra ledelseslitteratur, såsom Weber, Simon, Follett og McGregor. Kurset er bygget op som et blanding af forelæsninger, workshops og et forløb hvor de studerende skal interviewe en leder og analysere hendes udsagn baggrund af  fagets tekster.

Undervisningen er en blanding af forelæsninger, fremlæggelse af deltagerne og konkrete øvelser.
I faget arbejder vi med forskellige inddragelses-processer hvor både underviserne og studerende giver feedback til hinanden
Forelæsninger 36 timer
Eksamen 72 timer
Forberedelse 99 timer

Aquinas, T. (1974) On Princely Government. I A.P. D’Entrèves: Aquinas. Selected political Writings. Oxford: 3-9, 73-83. *

Follett, M.P. (1940): “The Giving of Orders” i Dynamic Administration – The Collected Papers of Mary Parker Follett. http:/​/​mpfollett.ning.com/​mpf/​follett-writings

Foucault, M. (2000): ”Governmentality”. In Faubion, J.D. (red.): Michel Foucault. Power. Essential Works of Foucault 1954-84, Vol. 3. New York, pp. 201-22.

Machiavelli, N. (1998) Fyrsten. Helikon *

McGregor, D. (2001): “The Human Side of Enterprise”, Reflections (2)1: 6-15

Raffnsøe, S.R., Johnsen, R. (2015) ”Den humane vending indenfor ledelse, organisation og værdiskabelse”. Gudmand-Høyer, Raffnsøe (red.): Den humane vending. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag,

Raffnsøe, S. (2004): “Ledelse, styring og stat fra antikken til moderne tid”. Pedersen, Dorthe (red.): Offentlig ledelse i managementstaten. København: Samfundslitteratur:

Wilson, S. (2016) Thinking Differently about Leadership - A Critical History of Leadership Studies.

Wren, D. (2009) The Evolution of Management Thinking – Sixth Edition. Wiley.

Sidst opdateret den 30-06-2020