2020/2021 BA-BFILO1396U Strategi
English Title | |
Strategy |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 15-12-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Faget forholder sig til og reflekterer over udfordringer i disciplinen virksomhedsstrategis relativt korte historie, med begyndelse i 1960erne, og undersøger dens rolle ift. organisationen som enhed. Faget vil derudover skabe en bredere forståelse af strategi og organisationers strategiske udfordringer, ved at inddrage ideer og perspektiver fra filosofien. I faget vil vi undersøge traditionelle og klassiske tilgange til virksomhedsstratigi samt tilgange, der i højere grad er rundet af ideer fra sociologien og filosofien. Vi vil eksempelvis udfordre og dikutere ideen om forandring som et begreb der står i modsætning til stabilitet og undersøge, hvordan strategi udformes i lyset af forandring, kompleksitet og kontingens internt i organisationer og i deres omverden. Ligeledes vil vi diskutere, hvilke implikationer strategi og strategiske beslutninger har for organisationskulturer og arbejdsrutiner. Vi vil søge svar og perspektiver på strategiens udfordringer i filosofien samt forsøge at diskutere grundlæggende filosofiske spørgsmål, som vi identificerer i strategilitteraturen. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
I faget vil vi læse klassiske strategitekster samt filosofiske og enkelte skønlitterære tekster. De filosofiske og skønlitterære tekster har til formål at bibringe perspektiver på de værktøjer, udfordringer og problemer der præsenteres i strategilitteraturen. Undervisningen vil bestå af dialogpræget klasse- og onlineundervisning med tekstgennemgang og -diskussion samt gruppearbejde med udvalgte cases. Derudover vil der i forbindelse med undervisningen være enkelte gæstepræsentationer af praktikere, der på den ene eller anden måde (og i den ene eller anden organisatoriske kontekst) har beskæftiget sig med strategi. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Mundtlig feedback i forbindelse med undervisningen, kontortid og eksamen. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Porter, Michael E. 1996. ‘What Is Strategy?’ Harvard Business Review 74(6): 1–20.
Montgomery, Cynthia A. 2008. ‘Putting Leadership Back Into Strategy’. Harvard Business Review, January: 1–6.
Barney, Jay. 1991. ‘Firm Resources and Sustained Competitive Advantage’, Journal of Management, 17(1): 99–120.
Mintzberg, Henry. 1987. ‘Crafting Strategy’. Harvard Business Review, no. 87407: 66–74.
Lear, Jonathan. 2011. ‘To Become Human Does Not Come That Easily’, i: A Case for Irony, Harvard University Press, Boston.
McKinlay, Alan, Chris Carter, Eric Pezet, and Stewart Clegg. 2010. ‘Using Foucault to Make Strategy’. Accounting, Auditing & Accountability Journal 23(8):1012–31.
|