2020/2021
BA-BFILO1802U Makroøkonomi
| English Title |
| Macro Economics |
|
|
| Sprog |
Dansk |
| Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
| Type |
Obligatorisk |
| Niveau |
Bachelor |
| Varighed |
Et semester |
| Starttidspunkt |
Forår |
| Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
|
Kursusansvarlig |
- Ole Bjerg - Institut for Ledelse, Politik og Filosofi
(LPF)
- Rasmus Hougaard Nielsen - Institut for Ledelse, Politik og
Filosofi (LPF)
|
| Undervisningen
varetages af Rasmus Haugaard Nielsen |
| Primære
fagområder |
|
|
|
Undervisningsformer |
- Tilstedeværelsesundervisning
|
|
Sidst opdateret den
15-12-2020
|
| Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- redegøre for grundlæggende makroøkonomiske begreber
- diskutere forskellen mellem ortodox og heterodox økonomi
- anvende makroøkonomiske begreber i forståelse og analyse af
nutidige samfundsøkonomiske problemstillinger
- redegøre for de teoretiske antagelser bag forskellige gængse
økonomiske begreber og forklaringsmodeller
- læse og forstå deskriptiv økonomisk statistik
- diskutere de samfundsmæssige implikationer af forskellige
makroøkonomiske tiltag.
|
| Prøve/delprøver |
|
Makroøkonomi:
|
| Prøvens
ECTS |
7,5 |
| Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
| Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
| Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
| Opgavetype |
Essay |
| Varighed |
48 timer til udarbejdelse |
| Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
| Bedømmer(e) |
En eksaminator |
| Eksamensperiode |
Sommer |
| Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
| Kursets indhold, forløb og pædagogik |
|
Kurset er en gennemgang af makroøkomiske grundbegreber. Der
lægges vægt på, at de studerende bliver i stand til at anvende
disse begreber i forståelsen afaktuelle makroøkonomiske
problemstillinger såsom inflation, arbejdsløshed, handelsubalancer,
gældskrise, lavvækst, bæredygtighed, etc.
Kurset tager udgangspunkt i heterodoks makroøkonomi som løbende
diskuteres i forhold til ortodoks makroøkonomi. De studerende øves
i at diskutere forskellige økonomiske paradigmer i forhold til
hinanden. I belysningen af aktuelle problemstillinger præsenteres
de studerende for økonomisk data, som styrker deres evne til at
forstå og analysere økonomiske fænomener vha. tal, grafer og
nøgletal.
|
| Beskrivelse af undervisningsformer |
| Undervisningen er organiseret i 11
undervisningsgange á 3 lektioner. Hver undervisningsgang vil rumme
elementer af forelæsning, diskussion og mindre øvelser. Udover
litteraturen i pensum inddrages der i undervisningen avisartikler
og økonomisk statistik, som danner grundlag for analyse og
diskussion af aktuelle makroøkonomiske problemstillinger. |
| Feedback i undervisningen |
| De studerende får løbende mindre øvelser og
diskussionsspørgsmål, som diskuteres i plenum. Der vil også være en
eller to skriftlige opgaver, som efterfølgende diskuteres i
undervisningen. |
| Studenterarbejdstimer |
| Forelæsninger |
36 timer |
| Eksamen |
48 timer |
| Forberedelse |
123 timer |
|
| Foreløbig litteratur |
|
Pensum:
Skidelsky, Robert: Money and Government. Allen Lane
2018
|
Sidst opdateret den
15-12-2020