2020/2021  BA-BFILO3001U  Filosofi 2: Etik og ansvarlighed

Philosophy 2: Ethics and responsibility

Starttidspunkt Forår
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi, BSc
  • Mads Peter Karlsen - Institut for Ledelse, Politik og Filosofi (LPF)
  • CSR og bæredygtighed/CSR and sustainability
  • Filosofi og etik/Philosophy and ethics
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 30-06-2020

For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • At kunne redegøre for de grundlæggende etisk-filosofiske positioner som præsenteres i kursets forelæsninger og pensum.
  • At kunne tage selvstændigt stilling til argumentudviklingen i udvalgte dele af pensums tekster som den studerende har fordybet sig i.
  • At kunne forstå og forholde sig til forskellen mellem filosofisk etik som handlingsvejledning og som refleksion over menneskets problematiske ansvar.
  • At kunne reflektere filosofisk over ansvarlighedsproblematikker i organisationer, virksomheder og på samfundsniveau på grundlag pensums tekster.
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden)
Antal obligatoriske aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i studieordningen): 1
Obligatoriske hjemmeopgaver
1 obligatoriske skriftlige godkendelsesopgaver.
Hvis den studerende ikke får godkendt den skriftlige opgave har den studerende ikke mulighed for gå til den ordinære eksamen. Hvis den studerende ønsker at gå til reeksamen, vil en ny skriftlige opgave blive udleveret til besvarelse indenfor 2 uger.
Filosofi 2: Etik og ansvarlighed:
Prøveform Mundtlig stedprøve
Varighed 30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Med følgende forberedelsestid: 30 Minutter
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Sommer
Hjælpemidler Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Den studerende må i forberedelseslokalet medbringe: Simple skrive- og tegneredskaber, egen bærbar/tablet til opslag (OBS der er ikke mulighed for opladning i eksamenslokalet), lommeregner efter eget valg, bøger inklusiv ordbøger, noter. BEMÆRK: Det er ikke tilladt at kommunikere med andre i forberedelsestiden.

Faget lærer dig om etik og ansvarlighed i den filosofiske tradition og udforsker etikkens rolle i økonomien i dag. Ved at introducere til en række af filosofihistoriens vigtigste etiske tænkere igennem læsning af deres egne tekster og værker, spørger det til hvad ansvarlighed egentlig er og hvad det betyder for mennesker, såvel som for institutioner. Ved hjælp af en undersøgelse af filosofiske grundbegreber som frihed, dømmekraft, pligt og nytte stiller det skarpt på moralske og etiske værdier og på kriterierne for det at kunne aflægge regnskab for sine handlinger og beslutninger.

Forelæsninger
Tekstlæsningsøvelser
Praktiske øvelser
Feedback i undervisning.Feedback i forbindelse med gruppearbejde.
Forelæsninger 36 timer
Eksamen 4 timer