2020/2021 BA-BFILO3002U Den Digitale organisation
English Title | |
The Digital Organization |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 15-12-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen vil være en kombination af korte forelæsninger (præsentation af teoriernes grundbegreber og hovedargumenter), interaktiv talveundervisning (inklusiv studenterpræsentationer) og workshops (i samarbejde med praktikere). I undervisningen vil der være et fokus på cases, både på fælles cases såvel som på de studerendes eget materiale. Der vil ligeledes være caseundervisning, hvor en mindre case løses i plenum. Og endelig vil der indgå elementer af gruppearbejde, hvor de studerende diskuterer stillede spørgsmål | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
I Den digitale organisation arbejder vi med fortløbende feedback. De studerende vil modtage feedback fra undervisere, gæsteforelæsere (praktikere), samt fra medstuderende (peer-to-peer). Feedback vil forekomme i forbindelse med gruppepræsentationer i undervisningen; til workshops; i form a skriftlig tilbagemelding på mindre skriftlige opgaver. Sidstnævnte vil, mere konkret, være skriftlig feedback på to små skriftlige gruppeopgaver. Opgaverne vil ligge i løbet af semestret og omhandle henholdsvis (a) problem og case og (b) case og begrebsanvendelse | ||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
Arendt, Hannah, 2008 [1958], kap. 6: ’Vita Activa og den moderne tid’ i: Menneskets vilkår, Gyldendal: 248–320. Burrell, Jenna, 2016, ‘How the machine ‘thinks’: Understanding opacity in machine learning algorithms’, Big Data and Society, 3(1): 1–12. Colbert, Amy, Yee, Nick og George, Gerard, 2016. ‘The Digital Workforce and the Workplace of the Future’, Academy of Management Journal, 59(3), 731–739. Dewey, John, 1938, ‘The Pattern of Inquiry’ i: Logic: The Theory of Inquiry, Henry Holt and Company, New York, NY: 101–119. Dobusch, L., Dobusch, L., & Müller-Seitz, G. (2019). Closing for the Benefit of Openness? The case of Wikimedia’s open strategy process. Organization Studies, 40(3), 343–370. https://doi.org/10.1177/0170840617736930 Hansen, Kristian Bondo, 2020, ‘Model Talk: Calculative Cultures in Quantitative Finance’, Science, Technology, & Human Values, First published 22 Jul 2020: 1–28. Hansen, Kristian Bondo, 2020, ’The virtue of simplicity: On machine learning models in algorithmic trading’, Big Data & Society, 7(1): 1-14. Heidegger, Martin, 1957/1999 ‘Spørgsmålet om teknikken’, i: Martin Heidegger: Spørgsmålet om teknikken og andre skrifter, Gyldendal: 36–65. Jørgensen, L., & Holt, R. (2019). Organization, atmosphere, and digital technologies: Designing sensory order. Organization, 26(5), 673–695. https://doi.org/10.1177/1350508419855698 Marsh, James og Simon, Herbert, 1993 [1958], ’Cognitive limits on rationality’ i: Organizations, James Marsh og Herbert Simon (red.), 2nd ed., Cambridge, MA: Blackwell Publishers: 157-192. Proudfoot, Diane, 2011, ‘Anthropomorphism and AI: Turingʼs much misunderstood imitation game’, Artificial Intelligence, 175(5-6): 950–957. Sørensen, Bent Meier, 2018, Skærmens magi: At træne modstandskraften i en digital tidsalder, Kristeligt Dagblads Forlag.. Stanko, T. L., & Beckman, C. M. 2015. ‘Watching you watching me: Boundary control and capturing attention in the context of ubiquitous technology use.’ Academy of Management Journal, 58: 712–738. Szerszynski, B. (2003). Technology, Performance and Life Itself: Hannah Arendt and the Fate of Nature. The Sociological Review, 51(2_suppl), 203–218. https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.2004.00459.x Turing, Alan, 1950, ’Computing Machinery and Intelligence’, Mind, 59(236): 433–460. Wajman, Judy, 2019, ‘The Digital Architecture of Time Management’, Science, Technology, and Human Values, 44(2): 315–337. Zuboff, Shosanna, 2019, Overvågningskapitalismens tidsalder: Kampen for en menneskelig fremtid ved magtens nye frontlinje, Informations Forlag. |