2020/2021 BA-BFILV2003U Retorisk Lederskab
English Title | |
Rhetorical Leadership |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Første quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 40 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 10-09-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Didaktisk opfyldes læringsmål ved at der ved hver
undervisningsgang både undervises i Retorisk Lederskabs teori og
metode, som dernæst indgår i de efterfølgende praktiske øvelser i
at holde ledertaler. Deltagere skal se sig som nyansatte i en
organisation, hvor de har fået til opgave at skrive taler for en
leder. I den forbindelse skal de også selv afholde talen for at
teste, at den fungerer i det mundtlige sprog.
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Faget Retorisk Lederskab udbydes som en studiekreds og afholdes delvist online. Kurset skal give deltagerne en teoretisk indsigt i sprogets afgørende betydning og funktion i organisationer, og det skal igennem taleøvelser fremme deltagernes praktiske brug af sproget i tale, samtale, forhandling og strategisk handlen. Hermed skal deltagernes kompetence som kommende ledere og deltagere i private virksomheder og offentlige organisationer styrkes. Talen er det vigtigste redskab for ledere og alle andre deltagere i private virksomheder og offentlige organisationer. Organisationer er først og fremmest mundtlige kulturer, selv om vi alle lider under dynger af mails og rapporter. Al ledelse foregår igennem talen. Retorisk Lederskab handler om den strategiske brug af talen med henblik på at fremme et bestemt budskab og opnå et bestemt mål. Når en leder skal fremlægge nye og bedre resultater, kræves der en form for argumentation, sprogbrug og stemmeføring. Når der skal tales om svære valg i organisation eller i forhold til en bestemt medarbejder, kræves der andre argumenter, ord og fremtoning. Lederen skal vide, hvordan man taler for at kunne sige det, som han eller hun konkret ønsker at få frem. Det kræver kendskab til situationen, og til forholdet mellem den givne situation og de retoriske virkemidler. Retorik Lederskab er noget, man kan lære. I USA er Retorisk Lederskab en obligatorisk del af enhver businessuddannelse. Sådan er det normalt ikke i DK. Retorisk Lederskab er et forsøg på at afhjælpe denne mangel på CBS. I Retorisk Lederskab indgår der både en teoretisk og en praktisk del.
Teori: Den teoretiske del af kurset består i en indføring i den retoriske tradition fra antikken til vor tid. Retorisk Lederskab sættes ind i en bredere filosofisk, politisk, kommunikativ og samfundsvidenskabelig kontekst. I denne sammenhæng vil der blive vist eksempler på stor retorik. Dernæst vil der være en indføring i konkrete teorier om, hvordan man former sin ledertale til bestemte lejligheder med henblik på strategisk at opnå bestemte mål.
Praksis: Den praktiske del af kurset består i, at deltagerne skal foretage nogle samfundsvidenskabeligt orienteret retoriske analyser. På den baggrund skrives nogle kortfattede ledertaler og forhandlingsoplæg, som skal fremføres ved timerne med en efterfølgende diskussion. Den specifikke udformning af disse ledertaler og forhandlingsoplæg skal tage udgangspunkt i praktiske udfordringer for ledere. På den måde er det et mål for faget Retorisk Lederskab at integrere teori og praksis, således at Retorisk Lederskab kan være praktisk relevant for alle deltagere som taleskrivere og kommende ledere i virksomheder, offentlige forvaltninger, politik og civilsamfundets organisationer.
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Pensum gennemgås i normal klasseundervisning. Taler holdes mundtligt. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Der er mulighed for at stille spørgsmål og komme med kommentarer ved klasseundervisningen i pensum. Der gives feed back på de mundtligt fremførte taler. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Bøger: Der indgår 3 lærebøger samt nogle artikler i faget.
1. Den første er en spændende bog med Kristian Madsens erfaringer som taleskriver. Den skal læses inden kurset begynder, fordi den giver essensen i det, der skal læres i kurset. Kristian Madsen, Skriv gode taler – Taleskrivning som strategisk kommunikation, Gyldendal Business 2010.
2. Den anden lærebog er god til at lære at tale. Den bruges også på Retorikstudiet på KU: Jonas Gabrielsen og Tanja Juul Christiansen, Talens Magt, Hans Reitzels Forlag, seneste udgave.
3. Den tredje lærebog er en god og dybdegående indføring i retorikken, og den bruges også på Retorikstudiet på KU: Charlotte Jørgensen og Lisa Villadsen, Retorik – Teori og Praksis, Samfundslitteratur, 2009.
Artikler: Lloyd F. Bitzer, The Rhetorical Situation, Philosophy & Rhetoric 1: 1-14, 1968. Dansk oversættelse: Lloyd F. Bitzer, Den Retoriske Sitution, Rhetorica Scandinavia, Nr. 3, 1997. McCroskey, James C.: "Ethos: A Dominant Factor in Rhetorical Communication"; i: An introduction to Rhetorical Communication 7th ed., Allyn and Bacon, 1997. Jonas Gabrielsen & Inger Høedt-Rasmussen, Juridisk Gennemslagskraft, Djøf forlag, kap. 17. Øjvind Larsen, Deliberative Leadership in Organizations of Modern Democratic Society, in: Giorgio Baruchello et al., Ethics, Democracy and Markets, Aarhus 2016.
|