Læringsmål |
Efter at have fulgt dette kursus skal den
studerende være i stand til at
- Udvise forståelse for og anvende makroøkonomisk metode og
analyseteknik
- Give et overblik over "mainstream" teorier inden for
den makroøkonomiske disciplin
- Vurdere hvorvidt en angivet løsning til en makroøkonomisk
problemstilling er plausibel
- Beskrive og rationalisere de væsentligste forudsætninger for
makroøkonomiske modeller
- Udvise modelforståelse og modelanvendelse med det formål at
kunne opstille og anvende en relevant makroøkonomisk model til at
analysere en given makroøkonomisk
problemstilling.
|
Prøve/delprøver |
Makroøkonomi:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Se nedenfor |
|
Eksamen afholdes som en 4 timers skriftlig
hjemmeopgave.
Der er ingen begrænsning på omfang, de studerende har 4 timer til
deres rådighed. |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til
omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som
mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven
afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være
bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.
Hvis mundtlig prøve ved syge/omprøve, så vil denne være 20 minutter
med bi-eksaminator.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Fagets formål er at give de studerende (i) forståelse
af økonomiens bevægelser over konjunkturcyklen, (ii)
forståelse af økonomisk stabiliseringspolitik (monetær og fiskal),
og (iii) en introduktion til økonomisk vækst. Dette søges
opnået ved at give en alsidig og grundig præsentation af den basale
makroøkonomiske teori.
Undervisningen omhandler desuden tendenser i den internationale
økonomiske udvikling og aspekter af dansk økonomisk politik med
særlig hensyntagen til de stærke bindinger, der i dag naturligt
følger af den danske økonomis tætte integration i den europæiske
økonomi. Herudover suppleres undervisningen med empirisk belysning
af de teoretiske modellers evne til at forklare forløbet af de
centrale makrostørrelser: nationalprodukt, renteniveau,
arbejdsløshed, løn og priser, inflation, betalingsbalance,
valutakurser m.v.
Følgende temaer adresseres i kurset.
- Efterspørgsel efter vare- og tjenester
- Pengeefterspørgsel
- Arbejdsmarkedet
- Inflation og arbejdsløshed
- Finans- og pengepolitik
- Den åbne økonomi
- Økonomisk vækst
Der anvendes storholdsforelæsninger samt øvelsestimer.
Øvelsestimerne er aktiverende undervisning, hvor studerende selv
laver opgaver størstedelen af tiden. Mellem undervisningsgangene er
der hjemmeopgaver, hvor der er vejledende løsninger på
videoer.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisninger er lagt an på virtuelle
forelæsninger og holdopdelte virtuelle øvelsestimer. I
øvelsestimerne deltager de studerende gennemgangen af
øvelsesopgaver under ledelse af en holdlærer. |
Feedback i undervisningen |
I diskussionsforum på de enkelte øvelsesholds
sider i Canvas er der løbende mulighed for at diskutere
opgaveløsninger og modtage feedback fra holdlæreren. |
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger og øvelsestimer (inkl. forberedelse) |
166 timer |
Eksamen (inkl. forberedelse) |
40 timer |
|
Foreløbig litteratur |
- Blanchard, O (2020), Macroeconomics, 8th edition,
Pearson
- Andersen, T.M., J. Bentzen, S. Hougaard Jensen, V. Smith og N.
Westergaard-Nielsen (2021), The Danish Economy in a Global
Context, DJØF Publising
|