Prøven i faget består af fire delprøver:
Finansiering 2
timer skriftlig: | Delprøvens vægt | 20% | Prøveform | Skriftligt produkt udarbejdet hjemme | Individuel eller gruppeprøve | Individuel prøve | Omfang af skriftligt produkt | Se nedenfor | | Eksamen afholdes som en 2,5 timers skriftlig
hjemmeopgave.
Der er ingen begrænsning på omfang, de studerende har 2,5 timer til
deres rådighed | Opgavetype | Opgavebesvarelse | Varighed | Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | En eksaminator | Eksamensperiode | Efterår | Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve | Beskrivelse af
eksamensforløbet
Læringsmålet for denne delprøve er delmål a), b) og
c). |
Finansiering
hjemmeopgaver: | Delprøvens vægt | 20% | Prøveform | Skriftligt produkt udarbejdet hjemme | Individuel eller gruppeprøve | Individuel prøve | Omfang af skriftligt produkt | Max. 10 sider | | Bilag må formelt set indgå i besvarelsen, de
tæller ikke med ved opgørelsen af de maksimalt 10 sider pr.
besvarelse, og de indgår ikke i bedømmelsen. | Opgavetype | Opgavebesvarelse | Varighed | Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | En eksaminator | Eksamensperiode | Efterår | Syge-/omprøve | Mundtlig stedprøve | | Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse | | Forberedelse: Uden
forberedelse | | Bedømmer(e): Ved intern prøve er der
bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern
censor. | Beskrivelse af
eksamensforløbet
Læringsmålet for denne delprøve er delmål a), b) og c). Der stilles i alt 4 skriftlige hjemmeprøver. Prøverne udarbejdes individuelt. Der udregnes en afrundet
gennemsnitskarakter for de 3 bedst bedømte af 4 mulige
hjemmeprøver. Hver af prøverne tæller 1/3 af den samlede vægt
for hjemmeprøverne. Syge/omprøven til hjemmeopgaverne Hver hjemmeprøve erstattes af en 20 minutter mundtlig individuel
eksamen i hele pensum uden forberedelse og med
bi-eksaminator. |
Finansiering 4
timer skriftlig: | Delprøvens vægt | 30% | Prøveform | Skriftligt produkt udarbejdet hjemme | Individuel eller gruppeprøve | Individuel prøve | Omfang af skriftligt produkt | Se nedenfor | | Eksamen afholdes som en 4 timers skriftlig
hjemmeopgave.
Der er ingen begrænsning på omfang, de studerende har 4 timer til
deres rådighed. | Opgavetype | Opgavebesvarelse | Varighed | Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | En eksaminator | Eksamensperiode | Vinter | Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve Eksamen afholdes som en 4 timers
skriftlig hjemmeopgave. Der er ingen begrænsning på omfang, de
studerende har 4 timer til deres rådighed. | Beskrivelse af
eksamensforløbet
Læringsmålet for denne delprøve er delmål a), b) og
c). |
Finansiering
Projekt: | Delprøvens vægt | 30% | Prøveform | Skriftligt produkt udarbejdet hjemme | Individuel eller gruppeprøve | Gruppeprøve
Bemærk studieordningens bestemmelser om krav om
individualisering af opgavebesvarelsen. | Antal personer i gruppen | 2-3 | Omfang af skriftligt produkt | Max. 35 sider | | Det maksimale sidetal er 25 sider for grupper med
2 studerende og 35 sider for grupper med 3 studerende.
De studerende kan i stedet vælge at skrive opgaven alene – så er
det maksimale sidetal 15 sider.
Der må udover det maksimale sidetal afleveres bilag, men disse kan
ikke forventes at indgå i bedømmelsen. | Opgavetype | Projektrapport | Varighed | Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | Eksaminator og bi-eksaminator | Eksamensperiode | Vinter | Syge-/omprøve | Skriftlig stedprøve | | Opgavetype: Opgavebesvarelse | | Varighed: 8 timer | | Hjælpemidler:Med visse hjælpemidler, se
nedenfor
Den studerende må medbringe - USB-stik til upload af noter, bøger og kompendier i
ikke-eksekverbare formater (ingen programstumper, værktøj,
installérbare programmer o. lign.)
- Lommeregner efter eget valg
- I papirformat: Bøger (herunder oversættelsesordbøger),
kompendier og noter
Den studerende har adgang til - Adgang til personligt drev (S-drev) på CBS´ netværk
- Udvidet IT-pakke
| Beskrivelse af
eksamensforløbet
Læringsmålet for denne delprøve er delmål d). Der udarbejdes et individualiseret projekt i frivilligt
sammensatte grupper bestående af max. 3 studerende. Projektets titel er selvvalgt, men den skal godkendes. Projektet skal uddybe og supplere den i forelæsningerne
gennemgåede teori og/eller vurdere problemstillinger fra praksis i
en teoretisk ramme. Forløbet og vilkårene for projektet fremgår af
"Specialvejledning om PROJEKT I FINANSIERING´på HA-studiet
2020/21", som er tilgængelig på Canvas fra 1. november
2020. Specialvejledningen indeholder et særligt afsnit om de
delelementer, der indgår ved vurderingen af opfyldelsen af
læringsmålet. |
|
Faget skal give den nødvendige faglige baggrund såvel for en
erhvervsmæssig karriere direkte efter opnåelse af bachelorgraden
som for en kandidatoverbygning med hel eller delvis specialisering
i Finansiering.
Til brug for en umiddelbar erhvervskarriere bibringes forståelse
for de mere overordnede præmisser, som en kapitalmarkedsstyret
virksomhed er underlagt.
For karriere i en finansielt orienteret jobfunktion sigtes der
imod, (i) at den studerende tilegner sig det grundlæggende
finansielle begrebsapparat (”det finansielle sprog”) i en grad, så
det umiddelbart beherskes, (ii) at den studerende behersker
problemløsningskompetence i relation til et bredt spekter af
finansielt orienterede arbejdsopgaver og, (iii) at den studerende
konstruktivt og kritisk kan udarbejde og vurdere projektoplæg mv.
For en umiddelbar karriere udenfor det finansielle fagområde skal
faget især give den nødvendige baggrundsviden til brug for tidlig
integration af den for private erhvervsvirksomheder nødvendige
finansieringsteoretiske vinkling af nytiltag.
Et betydeligt antal studerende har faget som det
finansieringsteoretiske grundlag for en finansielt orienteret
kandidatoverbygning. For disse studerende er det vigtigt, at faget
udover generel finansiel problemløsningskompetence bl.a. giver
mulighed for læring med baggrund i selvvalgt litteratur.
Faget giver den studerende kompetence til løsning såvel af konkrete
veldefinerede beslutningsproblemer, hvor fagets pensum
repræsenterer det nødvendige teoretiske grundlag, som af meget åbne
problemer, der fordrer evne til problemafgrænsning, til
strukturering og til identifikation af relevant teori.
Vægten lægges på grundlæggende finansiel teori med henblik på:
At forstå kapitalmarkedernes rolle og betydning for husholdningers
og især virksomheders beslutningstagning. Dvs. bl.a. (i) forståelse
af kapitalmarkedet samt dets betydning for varetagelse og
monitorering af ledelsesfunktionen i en virksomhed, (ii) forståelse
af den økonomiske struktur i konkrete finansielle instrumenter som
f.eks. obligationer, aktier og optioner, og forståelse af deres
anvendelsesmuligheder, (iii) forståelse af udvalgte egen- og
fremmedkapitalformer samt (iv) forståelse af muligheden for
afdækning af valutakursrisiko.
At forstå det teoretiske grundlag for forskellige finansielle
beslutningskriterier. Dvs. bl.a. (i) forståelse af stærke og svage
sider ved de enkelte kriterier, (ii) forståelse af betydningen af
”cash flow” samt disses kobling til regnskabsteoriens modelapparat
og (iii) forståelse af kapitalmarkedets betydning som
informationskilde.
At forstå det teoretiske grundlag for prisdannelse under usikkerhed
med dets implikationer for porteføljesammensætning og
værdiansættelse. Dvs. bl.a. (i) forståelse af CAPM med dens
sondring imellem systematisk og usystematisk risiko og (ii)
forståelse af teorien om ”market efficiency”.
At forstå det teoretiske grundlag for valg af kapitalstruktur og
dividendepolitik. Dvs. bl.a. (i) Modigliani og Millers teoremer om
kapitalstrukturens mulige relevans og (ii) betydningen af
markedsimperfektioner.
At forstå særlige danske institutionelle aspekters betydning for
finansielle og investeringsmæssige beslutninger. Dvs. bl.a. (i)
skattemæssige afskrivningsregler og (ii) danske realkreditlån med
tilhørende skatteregler.
|
Berk, Jonathan & Peter DeMarzo: ”Corporate
Finance”, Fourth Edition, PEARSON, 2017, s. 563-566.
(Artikelsamling til Finansiering på HA-studiet, Efterår 2020).
Florentsen, Bjarne: ”Formel for kvotientrække”.
(Artikelsamling).
Florentsen, Bjarne og Claus Parum:
”Finansiering, HA-studiet, Note om definition af realrente efter
skat (Artikelsamling).
Florentsen, Bjarne m.fl.: ”Hjemmeprøvesæt 1-4”.
Oploades på Canvas.
Florentsen, Bjarne og Michael Møller:
”Opgavesamling til Finansiering på HA-studiet 2020”. Skrift 2020-1
fra Institut for Finansiering, 2020. Oploades på Canvas.
Hillier, David, Iain Clacher, Stephen Ross, Randolph
Westerfield og Bradford Jordan: ”Fundamentals of Corporate
Finance”, Third European Edition, McGraw-Hill, 2017 (ISBN oplyses i
"Information om Finansiering på HA-studiets 3. semester
2020", som frigives i uge 34).
Jensen, Bjarne Astrup: ”Rentesregning”, Jurist-
og Økonomforbundets Forlag, (Udgave oplyses i "Information om
Finansiering på HA-studiets 3. semester 2020", som frigives i
uge 34).
Levy, Haim og Marshall Sarnat: ”Capital Investment
and Financial Decisions” (kapitel 8, 9, 11 og 12 i uddrag),
5th edition, Prentice-Hall, 1994, side 221-228, 236-241,
291-306, 315-320 og 322(fra og med ”Capital Asset Pricing Model
(CAPM))-326. (Artikelsamling).
Møller, Michael og Niels Chr. Nielsen:
"Information og usikkerhed", foreløbig undervisningsnote
(Artikelsamling).
Møller, Michael og Niels Chr. Nielsen: "Ti
udbredte misforståelser vedrørende aflønningsoptioner",
Nordisk Tidsskrift for Selskabsret, 2004, Nummer
4. (Artikelsamling).
Møller, Michael og Niels Chr. Nielsen:
"Virksomhedssalg til hidtidig ledelse", foreløbig
undervisningsnote (Artikelsamling).
Ross, Stephen A., R. W. Westerfieldog J.
Jaffe: ”Corporate Finance” (kapitel 3),
6th edition, Irwin, 2002, (Artikelsamling).
Ross, Stephen A., R. W. Westerfieldog B.
D. Jordan: ”Corporate Finance Fundamentals”,
8th edition, McGraw-Hill, 2008 (ISBN 978-0-07-128563-6):
Kap. 2-3 (excl. afsnit 3.2), side 21-42, 48-53, 56-72(indtil ”One
common way…”) og 77(fra og med ”Summary and Conclusions”) –80.
Oploades på CBSLearn.
|