2020/2021 BA-BHAAV6031U Erhvervsretorik i Ledelse, Strategi og Organisation
English Title | |
Business Rhetoric in Leadership, Strategy and Organization |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Første quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 40 |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 10-09-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Didaktisk opfyldes læringsmål ved at der ved hver
undervisningsgang både undervises i virksomhedsretorisk teori og
metode, som dernæst indgår i de efterfølgende praktiske øvelser i
at holde taler inden for virksomhedskommunikationen så som salg,
marketing, branding, personaleledelse og organisation. Deltagerne i
undervisningen skal se sig som nyansatte i en virksomhed, hvor de
har fået til opgave at skrive taler inden for alle former for
virksomhedskommunikation så som salg, marketing, branding,
personaleledelse og organisation. I den forbindelse skal de også
selv afholde talen for at teste, at den fungerer i det mundtlige
sprog.
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Der er ikke specielle forudsætninger for at deltage. | ||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Faget Erhvervsretorik skal give hver enkelt deltager kompetence til på professionelt niveau at skrive og holde en tale inden for alle former for virksomhedskommunikation så som forhandling, ledelse, strategi, salg, marketing, branding, personaleledelse og organisation. Erhvervsretorik er helt afgørende i alle former for virksomhedskommunikation. Virksomheden er sociologisk set en organisme, som opretholdes gennem kommunikation. Erhvervsretorikken skaber virksomheden ned i den mindste rutinemæssige form for kommunikation. Erhvervsretorikken former virksomhedens brand. Den stærke retoriske formulering virker overbevisende og troværdig. Den kraftige tale skaber tillid og kan ændre en virksomheds fremtid. Talen er det vigtigste redskab for ledere og alle andre deltagere i private og offentlige organisationer. Organisationer er først og fremmest mundtlige kulturer - selv om vi alle lider under dynger af mails og rapporter. Al afgørende kommunikation og ledelse foregår først og fremmest igennem talen. Erhvervsretorik handler om den strategiske brug af talen med henblik på at fremme et bestemt budskab og opnå et bestemt mål. Når en virksomhedsleder skal fremlægge nye og bedre resultater, kræves der én form for argumentation, sprogbrug og stemmeføring. Når der skal tales om svære valg i organisation eller i forhold til medarbejderne, kræves der andre argumenter, ord og fremtoning. Lederen skal vide, hvordan man taler for at kunne sige det, som han eller hun konkret ønsker at få frem. Det kræver kendskab til forholdet mellem den givne situation og de retoriske virkemidler. Erhvervsretorik er noget, man kan lære. I USA er Erhvervsretorik en obligatorisk del af enhver businessuddannelse. Sådan er det ikke i DK. Erhvervsretorik er et forsøg på at afhjælpe denne mangel. Det er et mål for Erhvervsretorik at integrere teori og praksis, således at faget kan være praktisk relevant for alle deltagere. Erhvervsretorik skal give deltagerne en teoretisk indsigt i sprogets afgørende betydning og funktion i organisationer. Erhvervsretorik skal igennem taleøvelser fremme deltagernes praktiske brug af sproget i tale, samtale, forhandling og strategisk handlen. Den teoretiske del af Erhvervsretorik består i en indføring i den retoriske tradition fra antikken til vor tid. Erhvervsretorikken sættes ind i en bredere filosofisk, politisk, kommunikativ og samfundsmæssig kontekst. I denne sammenhæng vil der blive vist eksempler på storslået retorik. Dernæst vil der være en indføring i konkrete teorier om, hvordan man former sin tale til bestemte lejligheder med henblik på at opnå bestemte mål. Den praktiske del af Erhvervsretorik består i, at deltagerne skal skrive kortfattede taler og forhandlingsoplæg, som skal fremføres ved timerne med en efterfølgende diskussion. Den specifikke udformning af disse taler og forhandlingsoplæg skal tage udgangspunkt i konkrete udfordringer for ledere i virksomheder og organisationer. Hermed skal deltagernes kompetence som kommende ledere og deltagere i private virksomheder og offentlige organisationer styrkes.
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Gennemgang af teori foregår ved normal
klasseundervisning med mulighed for spørgsmål og kommentarer.
Alle deltagere skal holde en tale, så de får lært det i praksis. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Der gives feed back på den mundtligt fremførte tale. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Bøger: Der indgår 3 lærebøger samt nogle artikler i faget Erhvervsretorik.
1. Den første er en spændende bog med Kristian Madsens erfaringer som taleskriver. Den skal læses inden undervisningen begynder, fordi den giver essensen i det, I skal lære i faget. Kristian Madsen, Skriv gode taler – Taleskrivning som strategisk kommunikation, Gyldendal Business 2010.
2. Den anden lærebog er god til at lære at tale. Den bruges også på Retorikstudiet på KU: Jonas Gabrielsen og Tanja Juul Christiansen, Talens Magt, Hans Reitzels Forlag, seneste udgave.
3. Den tredje lærebog er en dybdegående teoretisk indføring i retorikken, og den bruges også på Retorikstudiet på KU: Charlotte Jørgensen og Lisa Villadsen, Retorik – Teori og Praksis, Samfundslitteratur, 2009.
Artikler: Lloyd F. Bitzer, The Rhetorical Situation, Philosophy & Rhetoric 1: 1-14, 1968. Dansk oversættelse: Lloyd F. Bitzer, Den Retoriske Sitution, Rhetorica Scandinavia, Nr. 3, 1997. McCroskey, James C.: "Ethos: A Dominant Factor in Rhetorical Communication"; i: An introduction to Rhetorical Communication 7th ed., Allyn and Bacon, 1997. Jonas Gabrielsen & Inger Høedt-Rasmussen, Juridisk Gennemslagskraft, Djøf forlag, kap. 17. Øjvind Larsen, Deliberative Leadership in Organizations of Modern Democratic Society, in: Giorgio Baruchello et al., Ethics, Democracy and Markets, Aarhus 2016.
|