2020/2021
BA-BJURO2030U Afsætningsøkonomi
|
|
| Sprog |
Dansk |
| Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
| Type |
Obligatorisk |
| Niveau |
Bachelor |
| Varighed |
Et quarter |
| Starttidspunkt |
Første quarter |
| Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
erhvervsjura, BSc
|
|
Kursusansvarlig |
- Afsætningsøkonomi
Jens Jacob Bødker - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
- Afsætningsøkonomi
Tore Kristensen - Institut for Afsætningsøkonomi
(AØ)
|
| Primære
fagområder |
- Kommunikation/Communication
|
|
Undervisningsformer |
- Tilstedeværelsesundervisning
|
|
Sidst opdateret den
30-06-2020
|
| Læringsmål |
Den studerende skal demonstrere et overordnet
overblik ved at:
- identificere et marketingproblem samt koble dette til relevante
juridiske problemer
- identificere og forklare, sammenligne og integrere teori om
markeder, forbrugere og konkurrenter og have en forståelse af
integrationen med de relevante juridiske fag
- kunne udvikle og opstille hypoteser for at en virksomhed kan
træffe beslutninger om deres markedsføring
|
| Prøve/delprøver |
|
Afsætningsøkonomi:
|
| Prøvens
ECTS |
7,5 |
| Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
| Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
| Omfang af skriftligt produkt |
Se nedenfor |
|
Eksamen varer 3 timer og der må afleveres så
mange sider man kan nå at skrive under eksamens varighed. |
| Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
| Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
| Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
| Bedømmer(e) |
En eksaminator |
| Eksamensperiode |
Efterår |
| Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
| Kursets indhold, forløb og pædagogik |
|
Dele af faget vil i efteråret 2020 foregå online.
Fagets mål er at give de studerende en forståelse for det
afsætningsøkonomiske begrebs- og modelapparat. Der lægges vægt på
adfærdsteori, herunder anvendelse af redskaber og teknika i
markedsføringen. Undervisningen er til dels case-orienteret og
problemorienteret. Konsumerisme har relativ stor vægt. De
studerende skal kunne de basale teorier omkring marketing. De skal
kunne anvende dem til at analysere og identificere løsninger i et
samlet perspektiv med fagets juridiske del.
Ligeledes skal de studerende kunne anvende marketings lærebygning
til at identificere vigtige aktører og deres strategiske interesser
under en integreret marketing/markedsretling analyse og
planlægning. Under efterspørgselsteorien sættes fokus på
forbrugernes og virksomhedernes bevæggrunde og adfærd i deres
egenskab af efterspørgere. Desuden gives en elementær indføring i
de beslutningsvariable, som virksomheden har til rådighed overfor
konkurrenter, forbrugere eller andre aftagere i det vertikale
system, der stiliseret kan fremstilles som afsætningskæden:
Producent - grossist - detaillist - forbruger. I undervisningen
anlægges både en rent økonomisk og behavioristisk indfaldsvinkel
til markedsføringsmæssige problemstillinger.
|
| Beskrivelse af undervisningsformer |
| Det forventes at de studerendes arbejdsindsats
fordeler sig over fagets 206 arbejdstimer på følgende
vis: |
| Feedback i undervisningen |
| Ved 2 workshops a hver 6 timers varighed
gennemgår vi opgavesæt sammen med de studerende, så studerende får
mulighed for at diskutere løsningsforslag og opklare
tvivlsspørgsmål. |
| Studenterarbejdstimer |
| Forelæsninger |
36 timer |
| Forberedelse |
130 timer |
| Eksamensforberedelse |
40 timer |
|
| Foreløbig litteratur |
|
Pensum er vejledende. Se lektionsplanen på Canvas for yderligere
information.
Ole E. Andersen, Svend Hollensen, Poul K. Faarup, Steen Olesen og
Henrik Brask (2016) Moderne markedsføring 2. Udgave Hans Reizels
Forlag, København
|
Sidst opdateret den
30-06-2020