Læringsmål for Indre Markedsprojekt er opstillet
i to aspekter, det ene vedrører det metodiske udbytte af arbejdet
dermed, det andet vedrører de elementer som Projektet skal bestå
af.
Det metodiske udbytte
Efter at have gennemført forløbet skal den studerende kunne:
• Håndtere en iterativ proces, hvor bearbejdning af viden og
formulering af problem er gensidigt influerende
• Formulere et problem, som kan styre og strukturere arbejdet med
afhandlingen og dens indhold
• Argumentere for formulering af de spørgsmål, der besvares for at
løse problemet.
• Forklare og evaluere de metoder, der bliver anvendt til
besvarelsen af spørgsmål og ved løsningen af problemet
• Udvælge og bearbejde teori, der bruges til formulering af
problem, opstilling af spørgsmål, analyse og konklusion
• Argumentere for relevansen af den anvendte teori
• Udvælge og bearbejde primære og sekundære kilder, der anvendes
til dokumentation for analyse og løsning af problemet
• Forklare og evaluere den overordnede sammenhæng mellem:
formulering af problem, valg og brug af teori, empiriindsamling og
empiribearbejdning og konklusion
Indholdskriterier
Karakteren 12 gives, når Projektet på fremragende vis, d.v.s. med
ingen eller få uvæsentlige mangler lever op til følgende krav:
- Projektet er styret af en for uddannelsen relevant
problemformulering udviklet af den studerende
- Besvarelsen er afgrænset således, at Projektets analyser og
diskussioner er relevante, nødvendige og dækkende for at kunne
besvare problemformuleringen
- Der er konsistens imellem problemformulering, afgrænsning,
disposition, analyse og konklusion således, at besvarelsen fremstår
logisk i lyset af problemformuleringen
- Der er en diskussion af og begrundelse for valg og fravalg både
med hensyn til emneafgrænsning, teori, metode og empiri (hvis
empiri indgår)
- Der er dokumentation og/eller argumentation for påstande i
analyse og konklusion i henhold til det juridiske og økonomiske
videnskabsfelt samt integration af jura og økonomi
- Analysen fokuserer på et velafgrænset problem, d.v.s. går i
dybden
- I bedømmelsen indgår resumé, der indeholder Projektets centrale
pointer. Resuméet skal affattes på engelsk
- Projektet anvender begge fagområder i løsningen af
problemformuleringen, således at fagområderne indgår i projektet
med nogenlunde samme vægt. Projektet kombinerer de to fagområder
hensigtsmæssigt
- De i Vejledningen anførte elementer
- Til den mundtlige eksamen er der endvidere fælgende læringsmål
for videnskabsteori: Kende, forstå og forklare de økonomiske og
juridiske videnskabsteorier, der er indeholdt i pensum. Forklare
teoriens hårde kerne, historiske placering og indflydelse på
videnskaben.
|
Indre
Markedsprojekt: Metode og Videnskabsteori:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
2-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 50 sider |
|
Arbejdet med projektet udføres i grupper
bestående af 2-6 studerende. Projektet skal for grupper med 2
studerende have et max sideantal på 30 normalsider, 3 studerende
have et sidetal på max. 35 normalsider og for grupper med 4-5
studerende max. 50 og grupper på 6 max 55 normalsider.
Der er ikke mulighed for at aflægge Indre Markedsprojekt som
individuel prøve, med mindre der foreligger en dispensation fra
studienævnet.
Se nærmere vejledning for Indre Markedsprojekt, som er godkendt af
studienævnet. |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
15 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis projektet ikke er indleveret
til den ordinære eksamen, skal den studerende indlevere et nyt
projekt med et nyt tema til syge/omprøven. Det nye tema bestemmes
af den fagansvarlige. Studerende, der skal aflevere projekt
indenfor det nye tema har ret til (nye) vejledningstimer.
Studerende der skal skrive projekt indenfor nyt tema skal rette
henvendelse til exams@cbs.dk umiddelbart efter den ordinære
eksamen.
Hvis prøven bedømmes med karakteren 00 eller -3 skal den studerende
indlevere et omarbejdet projekt til syge/omprøven. Studerende der
dumper til den ordinære eksamen får tildelt yderligere 1
vejledningstime.
Indlevering af et omarbejdet projektarbejde såvel som indlevering
af et nyt projektarbejde tæller som fornyet deltagelse i den
pågældende prøve.
Hvis en studerende er syg under hele eller store dele af
projektforløbet, har vedkommende ret til at indlevere et projekt
med det oprindelige tema til bedømmelse snarest mulig efter den
ordinære prøve, det vil normalt sige i samme eksamenstermin eller i
umiddelbar forlængelse heraf. Hvis en studerende er syg på dagen
for den mundtlig prøve, afholdes der en individuel mundtlig prøve
snarest muligt efter den ordinære eksamen, det vil normalt sige i
samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf. Den
ordinære eksamen afholdes på vanlig vis for de øvrige
studerende.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Faget udprøves ved en mundtlig
gruppeeksamen.
|
|
Dele af kurset vil i efteråret 2020 foregå online.
Projektarbejdsformen indgår som en obligatorisk del af
HA(jur.)-uddannelsen ved CBS. Den bærende tanke er, at de
studerende ikke blot skal præsenteres for økonomiske og juridiske
fag i et traditionelt undervisningsforløb, men opøve evnen til
inden for en eller flere problemkredse:
• på egen hånd at gå i dybden for at søge løsninger under
integreret anvendelse af viden og metoder fra begge fagområder,
• at præsentere resultaterne af en sådan arbejdsproces i en
forpligtende arbejdsrapport,
• at fremlægge og præsentere en sådan rapport,
• at gå ind i en drøftelse af de spørgsmål, som rapporten rejser
eller behandler, berører eller har ladet ligge.
Projektets emne vælges tværgående for de juridiske og økonomiske
fag. Emnet for Indre Markedsprojekt skal have sin faglige baggrund
i de hidtil gennemgåede fag.
Målet med Juridisk metode og retsteori er:
Dels: Retskildelære og retsdogmatisk analyse = retsvidenskab
generelt
Dels: En række centrale retsteorier = retsfilosofi generelt.
Formålet med faget Videregående juridisk metode og retsteori er at
give de studerende en fundamental forståelse af retsvidenskabens
forskellige aspekter, herunder tilvejebringe en forståelsesmæssig
ramme for kombination med økonomiske analyser og perspektiverne for
præventiv anvendelse af juraen. I faget berøres således en
diskussion af disse perspektiver og af, hvordan dette får
indflydelse på udarbejdelsen af problemformuleringer og projekter.
For at opfylde formålet med faget foretages således en gennemgang
af retskildelæren i dansk ret; regulering, sædvaneret, retspraksis
og forholdets natur. Endvidere gennemgås rettens funktion; herunder
lovgivningsprocedure, indhold og fortolkning af love, ændringslove,
forarbejder, hjemmel og sammenhæng mellem grundloven, almindelige
love og bekendtgørelser, anordninger og planer. Ligeledes
indeholder faget en gennemgang af domstolspraksis og fortolkning af
domme, retssædvaner og forholdets natur. Håndhævelse og
civilproces, herunder forhandlingsprincippet samt andre
grundlæggende forhold indenfor civilprocessen gennemgås. Faget
indeholder endvidere en gennemgang af EU-rettens regulering,
retskilder og EU-domme. I forbindelse med EU-retten gennemgås
kompetenceforholdet til dansk ret, herunder traktater, direktiver
og anden regulering.
I forhold til det retsvidenskabelige og videnskabsteoretiske
indhold lægger faget vægt på en gennemgang af retsteorierne i et
historisk og EU-retligt perspektiv – for at søge efter svar på
forhold som: hvad er ret, hvornår er retten gyldig og hvad forstås
ved gældende ret og sammenhængen i retten.
Målet med Videregående juridisk metode og retsteori er, at de
studerende til den mundtlige eksamen skal kunne:
• Redegøre for indholdet i retsvidenskaben
generelt, særligt for indholdet i retskildelæren, den
retsdogmatiske metode og retspolitiske analyser
• Angive forskelle mellem de forskellige
discipliner inden for retsvidenskaben. Den studerende skal have et
indgående kendskab til betydningen af den juridiske metode ved
juridiske analyser, samt kunne angive hvilke retskilder, der er
anvendt i Indre Markedsprojekt, hvordan den retsdogmatiske analyse
er gennemført og forskellen på retsdogmatik og -politik i forhold
til projektet
• Redegøre for indholdet i de grundlæggende
retsteorier, der er angivet i pensum. Særligt indgående skal der
kunne redegøres for naturretten, hermeneutikken, retspositivismen
og -realismen. Den studerende skal kunne angive teoriernes særlige
karakteristika og forklare betydningen af hver enkelt retsteori og
kunne angive forskelle og ligheder, samt kunne sætte teorierne ind
i et europæisk historisk perspektiv
• Forklare forskellen mellem retsvidenskaben og
–filosofien og redegøre for og diskutere forholdet mellem de to
discipliner
• Vise indgående kendskab til de modeller, der er
anvendt i pensum til at forklare såvel retsvidenskaben som
retsfilosofien
Målet med økonomisk vienskabsteori er at give den studerende en
kort indføring til centrale videnskabsteoretiske retninger (som
f.eks. induktivisme, logisk positivisme, falsifikationisme, Kuhns
paradigmeteori, mm.) med hertil hørende begreber som verifikation,
falsifikation, paradigme-begrebet, mm. Formålet hermed er, at de
studerende får nogle redskaber til at vurdere forskellige
teoridannelser indenfor det erhvervs-økonomiske område, og at de
bibringes forudsætninger for at læse noget af den omfattende
videnskabsteoretiske litteratur, som allerede findes inden for
erhvervsøkonomien.
Med henblik på at gøre gennemgangen så faglig relevant som
overhovedet muligt for de HA(jur.)-studerende vil den klassiske
profitmaksimeringsteori og kritikken af denne danne udgangspunkt
for gennemgangen af de forskellige videnskabsteoretiske positioner.
Det vil så blive undersøgt, hvorledes økonomer af forskellig
observans har forholdt sig til profitmaksimerings-hypotesen og
hvilken metodologisk status denne er blevet tillagt i de
forskellige videnskabsteorier. Endvidere arbejdes med forskellige
dimensioner som f.eks. analyseenhed, analyseniveau og
forklaringstype.
Faget tilsigter at give de studerende en kompetence til
kritisk-refleksiv vurdering af væsentlige økonomiske teorier og
metoder med udgangspunkt i generelle videnskabsteoretiske modeller.
Desuden søger faget at give de studerende en kompetence til at
strukturere et fagområdes forskelligartede teorier med henblik på
at forbedre den studerendes absorption af ny ”teoretisk” og
”praktisk” viden.
|
Nielsen og Tvarnø, Retskilder og retsteorier, 5. udgave, 2017,
hele bogen er pensum, men eksamenspensum er kapitel 1-11.
Christian Knudsen: Økonomisk Metodologi: Bind I, kapitel
1,2,3,8,10,12 og 17. København: Jurist- og Økonomforbundets
Forlag
Christian Knudsen: Økonomisk Metodologi: Bind II, kapitel 1,2,4,5,6
og 7. København: Jurist- og Økonomforbundets Forlag
Alt relevant litteratur og retskilder i forhold til den valgte
problemformulering i Indre markeds-projektet.
Pensum er vejledende. Kommer der en ny udgave vil denne altid
blive anvendt. Kommer der helt nyt materiale vil dette blive
overvejet. Tjek altid læseplan før du køber
litteratur.
|