Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- give en grundlæggende og fundamental introduktion til mange
forskellige sociale og kulturelle skoler
- redegøre for grundprincipperne i de sociale og kulturelle
teorier introduceret i kurset
- holde teorierne op mod hinanden for at sammenligne og modstille
perspektiver og opfattelser
- reflektere fagligt over teorierne og koncepterne samt deres
anvendelighed i praksis
- anvende teorierne til at forstå en række tematiske områder, som
kurset har dækket
- fortolke teorierne i forhold til hinanden for derved at kunne
forstå vigtige aspekter i vores globale samfund
|
Prøve/delprøver |
Kultursociologisk teori:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Essay |
Varighed |
72 timer til udarbejdelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Mundtlig stedprøve |
|
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse |
|
Forberedelse: Uden
forberedelse |
|
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der
bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern
censor. |
Beskrivelse af
eksamensforløbet
De studerende skal skrive et essay, som underviseren udleverer
på forhånd. Man kan vælge enten at skrive på engelsk eller
dansk.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Faget kan undervises på enten engelsk eller dansk.
Grundlæggende viden om sociale og kulturelle teorier kræves for
at forstå og analysere markedsdynamikker og kulturer, hvormed vi
bedre kan forklare meningen med og forandringerne i vores globale
samfund. Dette kursus vil introducere mange forskellige teoretiske
perspektiver, der kan hjælpe os til at reflektere kritisk over
relationerne mellem individer, kulturer og markeder. Vi vil
bruge teorier til at udfordre almindelige modsætninger som individ
vs. ting, levende vs. ikke-levende, subjekt vs. objekt. Kurset
starter med at præsentere klassiske sociale teorier om
moderniseringen og oplysningstiden og bevæger sig derefter over i
kritiske teorier og nutidige opfattelser af sociale og kulturelle
problemstillinger. Vores fokus er inddelt i tematiske områder
som for eksempel kulturstudier, de transnationale opfattelser af
’new media’ og shoppingpolitik.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Kurset vil primært bestå af forelæsninger,
diskussioner og øvelser om de teoretiske perspektiver introduceret
i teksterne, hvor de studerende forventes at deltage online samt på
øvelseshold på CBS). De studerende forventes at have læst til hver
gang og have udarbejdet korte referater, så de kan præsentere de
tekster. Disse præsentationer kan være mundtlige fremlæggelser af
teksterne, korte film, interaktive spil og/eller skuespil. De
studerende vil blive inddelt i grupper for at kunne diskutere
tekster og præsentationer på øvelsesholdene. |
Feedback i undervisningen |
De studerende får feedback gennem deltagelse i
undervisningen, online og på campus hvor der vil være løbende
evaluering gennem quizser og diskussion. Der vil være mulighed for
både at præsentere i plenum og i mindre gruppeaktivitieter. De
studerende har desuden mulighed for at få mundtlig feedback fra
både medstuderende og underviser. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
36 timer |
Forberedelse |
98 timer |
Eksamen |
72 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Foreløbig litteratur
|
Jones, Pip and Liz Bradbury (2018) Introducing
Social Theory (Third Edition) (Cambridge: Polity)
suppleret med artikler og bogkapitler
|
og
https://globalsocialtheory.org/about/
|
Foreløbig litteratur |
Jones, Pip and Liz Bradbury (2018) Introducing
Social Theory (Third Edition) (Cambridge:
Polity).
|