2020/2021 BA-BMAKO3002U Regnskab og Økonomistyring
English Title | |
Financial and Management Accounting |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi og markeds- og
kulturanalyse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 25-08-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||
Ingen særlige | ||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
.Faget har til formål at:
Faget indledes med en indføring i bogføring, herunder grundlæggende registreringsmetodik og det dobbelte bogholderi, hvilket giver de studerende viden om regnskabets opbygning, de relevante regnskabsopstillinger og de centrale regnskabsposter. Derefter er fagets mål at gennemgå indholdet af det eksterne regnskab. Dette omfatter blandt andet hvorledes økonomiske aktiviteter og forhold indregnes og måles i årsrapporten. Der fokuseres her på principper og metoder i forhold til indregning og måling af centrale regnskabsposter inden for aktiver, passiver og resultatopgørelsen. Denne del omfatter også en indføring i pengestrømsopgørelsen samt i de oplysninger, herunder beretninger, som skal afgives i årsrapporten. Efter at have behandlet udarbejdelsen af årsrapporten fra virksomhedens (regnskabsaflæggerens) perspektiv, omfatter fagets sidste del regnskabsanalyse, hvor regnskabet ses i et brugerperspektiv. Denne del fokuserer på hvordan det eksterne regnskab kan anvendes af kapitalmarkeder, banker og andre interessenter til analyseformål. Dette giver blandt andet viden om hvordan regnskabet klargøres til analyseformål, samt hvordan centrale nøgletal beregnes og fortolkes.
Faget er baseret på en kombination af forelæsninger og øvelsestimer. Ved forelæsningerne gennemgås teorien bag bogføring, årsrapporten og regnskabsanalyse. Øvelsestimerne er primært fokuseret på løsningen af konkrete opgaver fra opgavesamlingen. Opgaverne gennemgås af underviserne i øvelsestimerne i dialog med de studerende. Det forventes derfor at de studerende er forberedt til øvelsestimerne ved selv at have arbejdet med opgaverne. |
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen er baseret på en række
storholdsforelæsninger, hvor de overordnede begreber, modeller og
principper for regnskab introduceres, forklares og eksemplificeres.
Ideen med disse forelæsninger er, at skabe et overblik over faget
samt sikre den teoretiske forståelse af faget. Der vil i
storholdsforelæsningerne blive inddraget eksempler på
årsrapporteringer til belysningen af årsrapportens bestanddele mv.
Derudover består undervisningen også af en række øvelsestimer, hvor de studerende selv eller i grupper arbejder med en række opgaver, som tager udgangspunkt i specifikke problemstillinger knyttet til faget. Ideen med øvelsestimerne er, at de studerende selv har mulighed for at arbejde med fagets modeller, begreber og principper på konkrete problemstillinger. De enkelte opgaver vil blive drøftet i øvelsestimerne således at de studerende bliver bekendt med løsningsmodeller på de stillede opgaver |
||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
Som en del af af undervisningen er der ligeledes øvelsestimer med mulighed for direkte respons fra underviserne. | ||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||
Bemærk: Udbydes første gang Efterår 2020 |