2020/2021 BA-BPSYO1107U Kognitionspsykologi
| English Title | |
| Cognitive Psychology |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 3,5 ECTS |
| Type | Obligatorisk |
| Niveau | Bachelor |
| Varighed | Et semester |
| Starttidspunkt | Efterår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Primære fagområder | |
|
|
| Undervisningsformer | |
|
|
| Sidst opdateret den 28-08-2020 | |
Relevante links |
| Læringsmål | ||||||||||
De studerende skal ved prøven kunne:
|
||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||
| Faget har fælles prøver med | ||||||||||
| BA-BPSYO1104U | ||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||
|
I denne række af forelæsninger og øvelseshold gives en grundlæggende indføring i en hovedretning indenfor psykologien: Kognitionspsykologi. Hovedvægten lægges på at skabe indsigt i kognitionspsykologiens vigtigste teorier og emner. Undervisningen i Kognitionspsykologi beskæftiger sig med individets intrapsykiske processer i form af tilegnelse, behandling og lagring af information som er involveret i at skabe mening i omgivelserne. Undervisningen behandler derfor centrale emner indenfor individets tænkning og følelsesliv og omfatter processer som sansning og opmærksomhed, hukommelse og intelligens, læring og problemløsning samt beslutningstagning. |
||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||
| Forelæsninger (delvist online) og øvelseshold | ||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||
| Feedback på dette fag foregår især som en del af
de almindelige undervisningsdiskussioner, der foregår på
øvelsesholdene. På øvelsesholdene arbejder de studerende med
konkrete spørgsmål til pensum, øvelser eller case-opgaver i mindre
grupper, som efterfølgende diskuteres og opsamles i plenum med
underviseren. Her er der løbende dialog mellem studerende og
underviser, hvor det er muligt for de studerende at opklare
forståelsesspørgsmål til pensum.
|
||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||
|
||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||
|
Litteraturliste Bøger: Nordfang, M. & Nørby S. (2017). Kognitionspsykologi. København: Samfundslitteratur Rosch, Elenor (2011). Principles of Categorization. In Levitin, D.J. Foundations of Cognitive Psychology. US: Pearson (s. 251-271). Gardner, H.E. (2011). The Theory of Multiple Intelligences. In Levitin, D.J. Foundations of Cognitive Psychology. US: Pearson. |