2020/2021 BA-BPSYO1107U Kognitionspsykologi
English Title | |
Cognitive Psychology |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 3,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 28-08-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||
De studerende skal ved prøven kunne:
|
||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||
Faget har fælles prøver med | ||||||||||
BA-BPSYO1104U | ||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||
I denne række af forelæsninger og øvelseshold gives en grundlæggende indføring i en hovedretning indenfor psykologien: Kognitionspsykologi. Hovedvægten lægges på at skabe indsigt i kognitionspsykologiens vigtigste teorier og emner. Undervisningen i Kognitionspsykologi beskæftiger sig med individets intrapsykiske processer i form af tilegnelse, behandling og lagring af information som er involveret i at skabe mening i omgivelserne. Undervisningen behandler derfor centrale emner indenfor individets tænkning og følelsesliv og omfatter processer som sansning og opmærksomhed, hukommelse og intelligens, læring og problemløsning samt beslutningstagning. |
||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||
Forelæsninger (delvist online) og øvelseshold | ||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||
Feedback på dette fag foregår især som en del af
de almindelige undervisningsdiskussioner, der foregår på
øvelsesholdene. På øvelsesholdene arbejder de studerende med
konkrete spørgsmål til pensum, øvelser eller case-opgaver i mindre
grupper, som efterfølgende diskuteres og opsamles i plenum med
underviseren. Her er der løbende dialog mellem studerende og
underviser, hvor det er muligt for de studerende at opklare
forståelsesspørgsmål til pensum.
|
||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||
|
||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||
Litteraturliste Bøger: Nordfang, M. & Nørby S. (2017). Kognitionspsykologi. København: Samfundslitteratur Rosch, Elenor (2011). Principles of Categorization. In Levitin, D.J. Foundations of Cognitive Psychology. US: Pearson (s. 251-271). Gardner, H.E. (2011). The Theory of Multiple Intelligences. In Levitin, D.J. Foundations of Cognitive Psychology. US: Pearson. |