2020/2021 BA-BPSYO1562U Kommunikation og organisering
English Title | |
Communication and Organisation |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 14-12-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Dette kursus introducerer de studerende til en forståelse af kommunikation som grundlæggende for – og sammenvævet med – alle sociale fænomener. Faget er placeret i bacheloruddannelsens sidste semester for at præsentere de studerende for en kommunikativ vinkel på studiets tre strenge. Vi vil beskæftige os med hvordan psykologiske fænomener er sammenvævet med kommunikation, hvordan organisationer og organisatoriske fænomener er sammenvævet med kommunikation, og hvordan økonomiske fænomener er sammenvævet med kommunikation. På denne baggrund kan vi forholde os refleksivt og strategisk til hvordan kommunikation kan bruges til at forme virkelighedsopfattelser.
Kurset løber mest intensivt i semestrets første del, for at give plads til bachelorprojektet senere i semesteret. Det er bygget op af en introduktion, samt tre blokke, som modsvarer uddannelsens tre strenge. Introduktionen skaber et fundament for at tænke over kommunikation som både en praktisk disciplin og en vidtspændende akademisk tradition. Den første blok sætter fokus på den kommunikative dimension af eksempelvis identitet, relationer, konflikt, og ledelse. Den anden blok sætter fokus på den kommunikative dimension af eksempelvis organisering og organisationers relationer til deres omverden. Den sidste blok sætter fokus på den kommunikative dimension af eksempelvis tal, statistik og regnskaber. Vi samler op ved at reflektere over den praktiske anvendelighed af de indsigter, kurset har givet om kommunikation.
Kurset rummer forelæsninger, men lægger op til de studerendes selvstændige refleksioner over kommunikationens rolle i psykologiske, organisatoriske og erhvervsøkonomiske problematikker. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Undervisningen veksler mellem forelæsning og arbejde med det teoretiske begrebsinventar gennem små opgaver og mikro-cases. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
De studerende får gennem en til en-vejledning
feedback på deres selvvalgte case og teorier.
|
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Fastlægges senere |