Fagets formål er at give de studerende indsigt i og en vis
erfaring med kvalitative undersøgelsesmetoder, så de selvstændigt
kan gennemføre en empirisk undersøgelse og reflektere kritisk
over konsekvenserne af deres metodevalg.
I undervisningen vil de studerende blive
introduceret til kvalitative
forskningsdesigns, kvalitative
dataindsamlingsmetoder samt kvalitetskriterier for
kvalitativ metoder. Der lægges i undervisningen vægt på at give de
studerende konkret erfaring med kvalitative metoder gennem
oplæg og praktiske øvelser, samt hvordan kvalitative data
kan behandles og analyseres. Faget vil fortrinsvis introducere
de grundlæggende kvalitative dataindsamlingsmetoder: Det
individuelle forskningsinterview, fokusgruppe interviewet,
observation samt dokumentanalyse.
|
1. Lektion (On campus): Introduktion til
kvalitative metoder
- Justesen, L. & Mik-Meyer, N. (2010). Kapitel 1:
Videnskabsteori, perspektiver og kvalitative metoder. I:
Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier
(s. 11-34). København: Hans Reitzels Forlag.
- Alvesson, M. and Sandberg, J. 2013. Chapter 6. Applying the
Problematization Methodology in Practice. I: Constructing
Research Questions: Doing Interesting Research, (s. 71-92)
Sage Publications.
- Tracy, S.J. 2010. Qualitative Quality: Eight “Big-Tent”
Criteria for Excellent Qualitative Research. Qualitative
Inquiry16(10) s. 837–851
2. Lektion (Online): Den kvalitative
Forskningsproces
- Maxwell, J.A. 2009. Chapter 7 Designing a Qualitative Study. In
L. Bickman & D.J. Rog (Eds.), Handbook of Applied Social
Science Research Methods. (pp. 214-253). Los Angeles ; London
; SAGE ; 2009 ; SAGE Knowledge - Campus and remote
access.
- Klag, M. & Langley, A. (2013). Approaching the Conceptual
Leap in Qualitative Research. International Journal of
Management Reviews, Vol. 15, 149–166.
Valgfri læsning:
- Swedberg (2016). Before theory comes theorizing or how to make
social science more interesting. The British Journal of
Sociology 2016 Volume 67 Issue 1
3. Lektion (Online):
Casevalg
- Flyvbjerg, B. (2006). Five Misunderstandings about Case-Study
Research.Qualitative Inquiry, 12(2),
219-245
- Walters, S. (2007). Case Study or ethnography? Defining terms,
making choices and defending the worth of a case. Methodological
Developments in Ethnography. Studies in Educational Ethnography,
Volume 12, 89–108.
4. Lektion (On campus):Interviewdesign
og udførelse af interviews
- Holstein, J. A. & Gubrium, J. F. (2004). Active
interviewing. I Silverman (Red.), Qualitative
Research.Theory, Method and Practice (s.
112-126). London: Sage.
- Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). kap. 6. Tematisering og
design af interviewundersøgelse og kap. 7. Udførelse af et
interview; Interviewkvalitet. I S. Kvale & S. Brinkmann (Red.),
Interview: Det kvalitative forskningsinterview som
håndværk (3. udgave) (s. 151-175; s. 177-197). København: Hans
Reitzels Forlag.
5. Lektion (On campus):
Etnografi/Deltagerobservation
- Bryman, A. & Bell, E. (2003). Ethnography and Participant
Observation. I A. Bryman & E. Bell (Red.), Business
Research Methods (s. 314-339). Oxford: Oxford University
Press.
- Emerson, R. M., Fretz, R. I. & Shaw, L. L. (2011). In the
field: Participating, Observing and Jotting Notes. I: R. M.
Emerson, R.I. Fretz & L. L. Shaw (Red.), Writing
ethnographic fieldnotes (s. 21-43) Chicago: The University of
Chicago Press.
6. Lektion (On campus):
Fokusgruppeinterview
- Demant, J. (2006). Fokusgruppen – Spørgsmål til fænomener i
nuet. I O. Bjerg & K. Villadsen
(Red.), Sociologiske metoder. Fra teori til analyse i
kvantitative og kvalitative metoder (s. 131-150).
København: Forlaget Samfundslitteratur.
- Ivanoff, D. S. & Hultberg, J. (2006). Understanding the
multiple realities of everyday life: Basic assumptions in
focus-group methodology. Scandinavian Journal of Occupational
Therapy 2006, 13: 125-132.
7. Lektion (Online):
Dokumentanalyse
-
Atkinson, P. & Coffey, A. (2004). Analyzing
documentary realities. I Silverman (Red.), Qualitative
Research. Theory, Method and Practice (s. 56-75). London:
Sage.
- Dahler-Larsen, P. (2008). Dokumenter som objektiveret social
virkelighed. I M. Järvinen og N. Mik-Meyer
(Red.), Kvalitative metoder i et interaktionistisk
perspektiv (s. 235-254). København: Hans Reitzels
Forlag.
8. Lektion (Online): Metodekombination
og forberedelse til analyse
- May, V. and Griffin, A. (2012). ch. 29 in: Narrative
analysis and interpretive phenomenological analysis. In:
Researching Society and Culture. Sage.
- Schram, T.H. (2006). Ch. 6: Choosing a research approach. In:
Conceptualizing and proposing qualitative research (s.
92-115). Pearson Merrill Prentice Hall.
- Tanggaard, L. (2013). Troubling Methods in Qualitative Inquiry
and Beyond. Europe's Journal of Psychology 2013, Vol.
9(3), s. 409–418
9. Lektion (Online): Kodning og
analyse af kvalitative data
- Miles, M.B; Huberman, A.M.; and Saldana, J. (2014):
Fundamentals of Qualitative Data Analysis, Kap. 4. I
Qualitative Data Analysis – A Methods Sourcebook.
3rd Edition, Sage Publication inc.
- Linneberg, M.S. & Korsgaard, S (2019): Coding qualitative
data: A synthesis guiding the novice. Qualitative Research
Journal, Vol 19, no. 3, pp 259-270
10. Lektion (Online): Hvordan
skrives analysen og afrunding af faget
-
Pedersen, K. (2003). Projektrapporten – layout og
håndværk. I P. Bitsch Olsen & K. Pedersen
(Red.), Problemorienteret
projektarbejde (Sidetal 287-300). Roskilde: Roskilde
Universitetsforlag.
|