2020/2021 BA-BPSYO1741U Videnskabsteori
English Title | |
Philosophy of Science |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 14-12-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Ved prøven skal den studerende kunne:
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Faget videnskabsteori omhandler videnskabsteoretiske perspektiver i psykologiske og erhvervsøkonomiske tekster. Det fokuserer på videnskab som disciplin og diskuterer forskellige syn på ontologi og epistemologi. Udvalgte videnskabsteoretiske positioner gennemgåes med henblik på at belyse, hvilke implikationer de har for forståelsen af psykologiske og økonomiske begreber og tilgangsvinkler.
Kursuset i videnskabsteori fungerer desuden som understøttelse af og forberedelse til udarbejdelsen af projekter herunder det afsluttende bachelorprojekt på 6 semester. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Det forventes at de studerendes arbejdsindsats
fordeler sig over fagets 275 arbejdstimer på følgende vis:
Forelæsninger, dialogbaseret holdundervisning og intensivt gruppearbejde i workshops. Der kræves en stor grad af forberedelse gennem læsning og gruppearbejde ved udarbejdelse af mindre opgaver, der stilles løbende gennem undervisningen. Deltagelse i workshops kræver stor forberedelse. Undervisingen foregår her som gruppearbejde og feedback. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Der er flere forskellige former for feedback;
1. den løbende feedback på workshops´ne, der gennemgår tidligere og eksemplariske eksamensopgaver. 2. der er løbende feedback på de mindre opgaver, der stilles i forelæsningerne 3. efter hand-in af den 10 siders individuelle eksamensopgave lægges en fælles skriftlig evaluering op på Canvas og de studerende tilbydes feedback på deres opgaver. |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Egholm L (2017) Videnskabsteori. Perspektiver på organisationer
og samfund. Hans Reitzel.
|