2020/2021 BA-BPSYO1761U HRM og psykologiske test
English Title | |
Human Resource Management and Psychological Testing |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 14-12-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Kurset løber mest intensivt i semestrets første del, for at give plads til bachelorprojektet senere i semesteret. Det er bygget op af en introduktion, samt fire blokke der følger HRM cyklussen (tiltrække, fastholde, udvikle og afvikle) og de dertil hørende tests, der anvendes i de respektive dele af HR cyklussen.
Introduktionen skaber et fundament for at forstå HRM begrebets opståen, udvikling og udfordringer. Derefter er hver enkelt af de fire blokke opbygget således at den tager afsæt i de psykologiske aspekter af HRM. Her introduceres, diskuteres og reflekteres kritisk over HRM praksis, ud fra begreber, teori og videnskabsteoretiske perspektiver. Herunder fokuseres der på de psykomtriske tests, der indgår i de forskellige dele af HR
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Kursets undervisningsformer rummer både
forelæsninger, øvelser, workshops og online quizzer der tilsammen
skal øge den studerendes evner til at forstå og reflektere over
teori fra pensum, andvende teori og tests, samt analytisk at kunne
analysere en case ud fra teori, og forholde sig reflexivt til egen
analyse.
Forelæsninger indgår som gennemgående læringsform i HRM teori og psykometriske tests, hvori en aktiv deltagelse i form af diskussioner og applicering på cases er en del af det pædagogiske læringsperspektiv. Diskussionerne og øvelserne lægger op til de studerendes selvstændige refleksioner over HRM og forskellige psykologiske tests der anvendes i HR arbejdet. Øvelseshold indgår som et anvendelsesorienteret element, hvor de studerende arbejder aktivt med den praktiske anvendelse af forskellige psykologiske tests i samtlige elementer af HRM-cyklussen. Workshops indgår med henblik på at øge de studerendes analytiske og reflexive færdigheder. Der arbejdes analytis med en case i mindre grupper, som der gives feedback på efterfølgende. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Feedack gives mere generelt i form af
diskussioner og spørgsmål i plenum på øbvelseshold.
Derudover gives der feedback på workshops hvor formatet er peer-to-peer feedback. Faget er blended, og der indgår online quizzer på Canvas, med henblik på at skabe mulighed for kontinuerlig feedback i forbindelse med læsning af pensum. På baggrund af den enkelte studerendes quiz-svar, gives der feedback på hvor den studerende kan gøre en ekstra indsats for at forbedre sig. |
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
|