2020/2021 BA-BPSYO2002U Økonomistyring
English Title | |
Management Accounting |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 10-12-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Formålet med dette fag er at give de studerende en grundlæggende forståelse for den økonomiske styring af en virksomhed, herunder også not-for-profit organisationer, om end dette ikke er fagets primære formål. Faget afdækker en række forskellige emner såsom brugen af omkostningsinformation til ledelsesmæssig beslutningstagen (eks. fastsættelser af priser og produktsammensætning), metoder til omkostningsfordeling, budgetlægning og -kontrol samt præstationsmåling. Faget vil også eksplicit behandle, hvordan man kan integrere et klassisk perspektiv på økonomisk styring med et fokus på bæredyghed, herunder også yderligere former for ikke-finansiel information.
Til sidst er faget formål at give de studerende en kompetence til at kunne beregne og kritisk reflektere over en række virksomhedsnære problemstillinger. Den overordnede pædagiske tilgang er, at de studerende naturligvis skal opnå forståelse for en række forskellige metoder til om teorier om virksomheders økonomistyring, men også, at de studerende skal kunne anvende disse metoder og teorier til at analyse konkrete og virksomhedsnære problemstillinger - og ikke mindst løse disse. Herudover skal de studerende kunne reflektere over fagets emners sammenhæng og anvendelighed. Faget gør her brug af en lang række frivillige øvelses- og hjemmeopgaver, der skal styrke denne kompetence og underbygge denne pædagogik.
Vi starter faget med forventningsafstemning, herunder en general præsentation af fagets indhold mere detaljeret, pensum, undervisningsform og pædagogik. I de 10 næste sessioner arbejdes der med en række økonomistyringsemner. I den sidste session rundes faget af og de studerende forberedes til eksamen. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen tager form af tilstedeværelsesundervisning, hvor der vil blive lagt vægt på en kombination af forelæsning, diskussion og opgaveløsning, og en række online livesessioner hvor der ligeledes lægges vægt på disse elementer. I anderkendelse af, at de studerende har brug for yderligere assistance med særligt at løse opgaver inden for økonomistyring, afholdes der også øvelsestimer gennem fagets forløb. Derudover vil der også være frivillige hjemmeopgaver, som de studerende kan prøve kræfter med hjemmefra, både alene eller sammen med andre. Øvelsesopgaver og hjemmeopgaver har samme struktur, form og fagligt niveau som den ordinære eksamensopgave. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Feedback gives løbende i undervisningen på tre
måder. For det første ved hjælp til løsning af de opgaver, som de
studerende løser i timen og til live-sessionerne, mens de
studerende arbejder med opgaverne. For det andet ved gennemgang af
disse opgaver med udgangspunkt i de studerendes besvarelser efter,
at de studerende har arbejdet med opgaverne. For det tredje gennem
løbende diskussion af fagets emner. Herudover vil der løbende hver
uge gennem fagets forløb være office hours, hvor de studerende kan
mødes til en mere personlig snak om faget med underviseren (dog kan
dette efter omstændighederne blive nødsaget til at blive afholdt
online).
Til faget tilbydes også et online økonomistyringsforum, som indeholder en række forskellige muligheder for feedback. Her vil det være muligt at løse opgaver med direkte feedback fra systemet, dele noter med medstuderende mm. |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Bøger
Artikler
|