2020/2021
DIP-D1FMO5005U Design af undersøgelser og analyser
English Title |
Research Design and
Analysis |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Diplom |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår, Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (1. del)
|
Kursusansvarlig |
- Kirstine Zinck Pedersen - Institut for Organisation
(IOA)
|
Primære
fagområder |
- Metode og videnskabsteori/Methodology and philosophy of
science
|
Undervisningsformer |
|
Sidst opdateret den
10-12-2020
|
Læringsmål |
Efter at have gennemgået faget skal den
studerende:
- Med udgangspunkt i et eller flere konkrete erhvervsøkonomiske
problemer kunne designe og argumentere for en videnskabelsesproces,
der tager udgangspunkt i en problemformulering, relevante
rammefaktorer og undersøgelsesspørgsmål,
- kunne beskrive og forklare valg af videnskabsteoretisk tilgang
(paradigme), herunder kunne udvælge og argumentere for relevant
teori og metode, der kan bidrage til løsningen af det eller de
beskrevne erhvervsøkonomiske problemer,
- kunne definere og operationalisere de relevante begreber, der
indgår i problemformuleringen, undersøgelsesspørgsmål og valgt
teori,
- være i stand til at vælge og argumentere for et relevant
undersøgelsesdesign, herunder kunne argumentere for valg af
kvalitative og/eller kvantitative teknikker til dataindsamling,
dataanalyse og datatolkning
- være i stand til at vurdere vidensproduktionens samlede
kvalitet, herunder data og resultaters reliabilitet og validitet og
processens etiske aspekter
|
Prøve/delprøver |
Design af
undersøgelser og analyser:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
|
Opgavebesvarelsen udarbejdes i selvvalgt
emne. |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer og Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til
syge-/omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan
afholdes som mundtlig stedprøve, vil sekretariatet give meddelelse
om at syge-/omprøven afholdes som mundtlig stedprøve i
stedet.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Faget tilbyder deltagerne en systematiseret og kvalificeret
tilgang til såvel produktion som vurdering af viden, med henblik på
løsning af konkrete problemstillinger i en erhvervsmæssig
organisatorisk kontekst.
Indhold:
- Valg af erhvervsøkonomisk problem
- Gennemgang af eksisterende relevante undersøgelser og
teori
- Valg af relevant teori og tilgang (paradigme) til løsning.
- Opbygning af begrebsfundament i forhold til
problemformuleringen og undersøgelsesspørgsmål og afklaring af
etiske spørgsmål
- Operationalisering og udarbejdelse af undersøgelsesdesign med
angivelse af datakilder baseret på kvalitative og/eller
kvantitative dataindsamlingsmetoder
- Datamateriale indsamles
- Analyse og kritisk vurdering af indsamlede data
- Vurdering, præsentation og perspektivering af resultater
- Kritisk refleksion over den gennemførte
videnskabelsesproces.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Fortrinsvis holdundervisning med
dialog. |
Feedback i undervisningen |
Studerende tilbydes feedback i forbindelse med:
- afleverede hjemmeopgaver undervejs i forløbet
- quiz
- peer-to-peer
- gennemgang af eksemplariske opgavebesvarelser som en del af
undervisningen |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning (forelæsninger, øvelser, cases mm.) |
34 timer |
Forberedelse (videoer, quizzer og forberedelse til eksamen |
100 timer |
|
Sidst opdateret den
10-12-2020