2020/2021 DIP-D1FMV2018U Markedsledelse
English Title | |
Market Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (1. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 09-10-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Markedsledelse er et centralt funktionsområde for enhver virksomhed, og uanset om virksomheden opererer på et industrielt marked (B2B), et forbruger marked (B2C) eller et offentligt marked (B2G) – og på såvel nationale som globale aftagermarkeder.
Overordnet tilstræber faget at give indblik i, hvorledes markedsledelse kan etablere en holistisk tilgang til værdiskabelse, hvor alle virksomhedens funktioner/fagområder kan indgå.
Det tilstræbes, at de studerende ved behandling af markedsmæssige problemstillinger anvender de specifikke erhvervsøkonomiske kompetencer, der er opnået tidligere på HD 1.dels studiet.
Faget sigter således på, at den studerende skal kunne kortlægge en given virksomheds markedsmæssige forretningsmuligheder – under hensyntagen til givne omverdens forhold og virksomhedens økonomiske midler og øvrige kapaciteter.
Faget inddrager traditionelle marketingteorier, -modeller og –-begreber og integrerer digitale og mobile platforme, herunder sociale medier samt den strategiske markedsledelsesproces.
Faget anlægger en markedsorienteret tilgang, og temaområderne følger et progressivt forløb. Der er tale om følgende temaområder:
(1): Situationsanalyse (2): Produkt, pris og distribution som handlingsparametre (3): Innovationsledelse & produktudvikling (4): Branding & sociale medier (5): Kunde- & leverandørrelationer (CRM) (6): Valg af indtrængningsform på udvalgte globale aftagermarkeder
De valgte temaområder præsenteres, analyseres og diskuteres med udgangspunkt i såvel nyere teoretiske indfaldsvinkler som i konkrete praktiske eksempler/cases. Der udarbejdes mulige løsninger på såvel teoretiske som praktiske problemstillinger, som vil danne udgangspunkt for anbefalinger til en given virksomhed på såvel taktisk som strategisk niveau.
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Der vil blive tale om et aktivt læringsforløb med
kombinationer af oversigtsforelæsninger og dialog med ca 50%
onlineundervisning og 50% fremmødeundervisning.
Desuden vil der forekomme gruppebaseret case arbejder med præsentationer og diskussioner via elektroniske læringsplatforme samt plenum. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Der ydes løbende kollektiv feedback til de enkelte undervisningshold samt gives mulighed for individuel feedback i forbindelse med fremsendelse af løsninger af øvelsesopgaver & casebesvarelser. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|