Læringsmål |
- have viden om den globale leders virke i interkulturel
sammenhæng
- have viden om begreberne kultur og interkulturel
kommunikation
- have indsigt i teorier og modeller om international
forhandling
- have viden om forhandlingsstrategier i interkulturel
kontekst
- identificere og analysere komplekse forhandlingssituationer og
efterfølgende tilpasse relevante forhandlingsstrategier til
specifikke, interkulturelle forhold
- analysere etiske spørgsmål i internationale
forretningsforhandlinger
- selvstændigt vurdere og bygge bro over forskellige kulturelle
forskelle i internationale forhandlinger, specielt i asiatisk
sammenhæng
- at identificere og gennem forhandling nå mulige fælles mål i
interkulturelle forhandlinge
|
Prøve/delprøver |
International
forhandling (online):
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
Opgavetype |
Rapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til
selvstændigt at kunne gennemføre ledelsesmæssige, internationale
forhandlinger i en stadig mere global verden.
I nutidens globaliserede verden, hvor såvel chefer for
multinationale selskaber som mellemledere i smv’er som en stadig
større del af deres virke rejser, udstationeres og forhandler med
udenlandske leverandører, kunder, samarbejdspartnere og
myndigheder, kræves et stadig mere ”globalt mindset” og
interkulturel forståelse som forudsætning for lederens evne til
succesfuldt at kunne analysere og gennemføre de internationale
forhandlinger, som i dag er blevet en del af lederens hverdag.
Succesfulde, internationale forhandlinger kræver desuden
ledelsesmæssige evner til præcis at kunne vurdere og bedømme de
individuelle forhandlingssituationer og gennem rette tiltag styre
forhandlingerne mod et for begge parter acceptabelt resultat.
Kurset giver således indledningsvis den studerende viden om den
globale leders virke i interkulturel sammenhæng og gennemgår
begreber som ”globalt mindset”, MBI-modellen og ”cultural
intelligence”. Dernæst diskuteres interkulturel kommunikation, og
der ses på kulturdimensionen i internationale forhandlinger.
Efter en gennemgang af de enkelte elementer i international
forhandling med tilhørende relevante forhandlingsmetoder,
strategier og teorier fokuseres i separate forelæsninger med
tilhørende cases på internationale forhandlinger med asiatiske
lande som Kina, Indien, Japan og visse sydøstasiatiske lande.
Afslutningsvis opsummeres de centrale koncepter i international
forhandling, og der fokuseres på fordelene ved langsigtede win-win
forhandlingsløsninger.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
I forbindelse med kursets gennemførelse får den
studerende mulighed for at deltage i ugentlige online forelæsninger
samt adgang til en serie pointebaserede videoer relateret til
kursusmaterialet. Den studerende får endvidere mulighed for, gennem
øvelser og opgaver, løbende at arbejde med og videreformidle
kursets materiale til dennes medstuderende. Der tilstræbes et
aktivt undervisningsforløb hvor den studerende løbende kan forvente
og naturligvis aktivt må bidrage til feedback. Samtidig tilbydes
vejledning gennem kursets online coaches. |
Feedback i undervisningen |
I lektionsforløbet afholdes en multiple
choice-quiz med umiddelbart feedback, og som optakt til eksamen
skal de studerende over nogle uger udarbejde en synopsis omkring et
afsluttet eller igangværende interkulturelt forhandlingsforløb,
hvor de studerende i forbindelse med temaudarbejdelsen løbende har
mulighed for sparring og mentor-feedback med underviser til deres
valgte forhandlingsforløb.
Denne feedback sker såvel pr mail, i chatforum på canvas som
telefonisk/skype. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning AC+ andre aktiviteter |
21 timer |
Forberedelse |
66 timer |
Eksamensopgave |
50 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Undervisningen ligger på tirsdage i uge 34 -
40.
Aflevering af skriftlig opgave uge 42.
|
Foreløbig litteratur |
|
Litteratur.
Falcão, H: Value Negotiation-How to finally get the win-win right,
Pearson 2010
Udvalgte artikler, videoklip og cases.
Supplement literature: Udvalgte sider fra:
Kumar,R. and Worm, V: International Negotiation in China and India
– A Comparison of the Emerging Business Giants.Palgrave Macmillan
(22 Nov 2011)
Henry W.Lane, Martha L.Maznevski m.fl.. International Management
Behavior, kap 1-3 (Global mindset, MBI-model), Wiley
Brett, J.: Negotiating Globally, Jossey-Bass, Wiley 2007
Ghauri and Usunier: International Business
Negotiation |
|