Læringsmål |
- At opnå viden om og indsigt i cirkulær økonomiske principper,
begreber, teorier, forretningsmodeller og strategier.
- At kunne reflektere og forstå hvordan teorier, strategier og
forretningsmodeller kan anvendes i praksis.
- Opnå viden om den analytiske og praktiske tilgang til at
implementere cirkulære økonomiske forretningsmodeller i
eksisterende og nystartede virksomheder.
- Forstå og reflekter over balancen hvordan en forretningsmodel
kan transformeres fra lineær til cirkulær økonomisk.
- Definere, formulere og afgrænse cirkulære økonomiske
udfordringer – herunder også være i stand til på et kvalificeret
grundlag at vurdere effekten af tiltag med fokus på højere grad af
ressource genanvendelse.
- Forstå at cirkulære økonomiske forretningsmodeller ikke handler
om affaldshåndtering, men i stedet er et spørgsmål om produkt og
proces design strategier.
- At opnå indsigt i de systemiske årsager der enten fastlåser de
eksisterende lineære forretningsmodeller eller bidrager til
udvikling af innovative cirkulære forretningsmodeller.
- At forstå cirkulære økonomiske marketing strategier for
fastholdelse af ressource værdi som input til næste produktions
cyklus.
- Økosystemer og multipel interessent netværk som fundamental del
for cirkulær økonomiske innovationer og
værdikæder
|
Prøve/delprøver |
Cirkulære
økonomiske forretningsmodeller - hvad og
hvordan?:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
|
For individuelle projekter er omfanget 7-8
normalsider, for projekter med 2 studerende 9-12 normalsider og for
projekter med 3 studerende 14-15 normalsider. |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
I tilfælde af omprøve afleveres
revideret synopsis
Ved afmelding til den ordinære eksamen skal der vælges et nyt emne
til synopsis. Der tildeles ikke yderligere timer til vejledning ved
syge/omprøve eller ved afmelding.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at
det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøvens
fastsatte frist.
Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det
skriftlige produkt og den individuelle mundtlige
præstation.Synopsis udarbejdes med afsæt i egen virksomhed og skal
godkendes af underviser.
Synopsis kan skrives af flere studerende i fællesskab (max 3
studerende).
Der ydes vejledning til eksamensprojektets afklarende del – som
føger:
1 studerende: 1,5 timer
2 studerende: 2,0 timer
3 studerende: 2,5
timer
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Den nyligt indsatte EU Kommission med Ursula von der Leyen i
spidsen ser for sig at EU skal være førende i verden inden for
cirkulær økonomi som grundlag for kommercielle virksomheder i
fremtiden. Kommissionen ser et bæredygtigt Europa som et Europa der
er åbent for muligheder, innovation, skaber jobs og kan fremvise en
konkurrencedygtig tilgang og hvor cirkulær økonomi fremhæves som
nøglen til fremtidens økonomiske model. Ydermere, understreger
World Economic Forum i deres 2020 Manifest at virksomheder bør
kontinuerligt beskytte vores miljø og biosfære ved hjælp at en
cirkulær, delende og regenerativ økonomi. I modsætning til den
degenerative lineære økonomiske vækstmodel.
Udvikling og implementering af cirkulære økonomiske principper i
danske virksomheder står derfor højt på Dansk Industri og Dansk
Erhvervs ønskeliste som en del af fremtidens konkurrence dygtige
virksomheder. Men også som en praktisk anvendelig tilgang til
hvorledes virksomheder kan bidrage til at vi opnår målene i Paris
aftalen med henblik på at holde den globale temperatur under
1,50 Celsius. Dermed støtter begge private virksomheds
organisationer op om Strategi for Cirkulær Økonomi, som blev
vedtaget af VLAK regeringen. Besiddelse af relevant og
tilstrækkelig information om de cirkulære økonomiske principper er
derfor helt centralt for danske virksomheder. De studerende vil
derfor opnå dybdegående indsigt i praktisk anvendelse af cirkulære
økonomiske principper som grundlag for konkurrencedygtige
forrentningsmodeller, der bidrager til et reduceret ressource
træk.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen gennemføres ved
dialogforelæsninger. Dialogforelæsning er af oversigtmæssig
karakter og relateres til fagets pensum. Der vil som en del af
undervisning blive præsenteret cirkulære økonomiske cases, som
diskuteres og debatteres i plenum. Ligesom det forsøges at invitere
ledere fra virksomheder der allerede arbejder med cirkulær økonomi
som en del at deres forretningsgrundlag. Dette vil muliggøre
´hands-on´ erfaring med brug af metoder, teorier, begreber og
forretningsmodeller. Pensum, diskussion og debatter har til formål
at klæde den studerende på med en viden der muliggør kritisk
vurdering og valg af cirkulære økonomiske principper som
forretningsgrundlag. Den opnåede viden og erfaring kan af de
studerende i grupper eller individuelt anvendes til både at skrive
en indsigtsfuld synopsis, men er også et bidrag til praktisk
anvendelse i de virksomheder de studerende kommer fra. |
Feedback i undervisningen |
Generel afklaring af spørgsmål vedrørende
metoder, teorier, begreber og forretningsmodeller vil blive givet
løbende i undervisning ved tvivl. Individuel feedback gives alene i
forbindelse med afklaring synopsis. |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse til lektioner |
70 timer |
Udarbejdelse synopsis |
20 timer |
Deltagelse i dialogforelæsning |
27 timer |
Eksamensaktivitet inklusiv forberedelse til mundtlig
eksamen |
20 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Studieansvarlig; lektor Claus Varnes
|