2020/2021 DIP-DHDVV6004U Neuropsykologi - ledelse, udvikling og innovation
English Title | |
Neuropsychology - management, development and innovation |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kursusadministration:
hdop@cbs.dk
Fagansvarlig: Alex Fonnesbech |
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 08-06-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Viden
De studerendes centrale viden omfatter: Ud fra nyere teori inden for psykologi og hjerneforskning (neuroscience) giver faget de studerende en forskningsbaseret viden om teorier, metoder og praksis indenfor feltet. De studerende bibringes bl.a. viden om dynamiske-, kognitive-, sociale processer samt om koordinerings- og styringsprocesser. På det praktiske plan sættes de studerende i stand til at forstå og reflektere over en lang række modeller og værktøjers anvendelse i organisationer samt på gruppe- og individniveau. Færdigheder De studerendes centrale færdigheder omfatter at kunne: Anvende metoder og teorier indenfor området til bl.a. at forstå og deltage i processer omkring problemløsning, læring, arbejdstilrettelægning, coaching, kreativitet og innovation, forandringer, holdningsbearbejdelse, forhandlinger og konflikthåndtering samt strategi. Vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger med udgangspunkt i en ledelsespsykologisk tilgang samt kunne begrunde og vælge relevante analyse- og løsningsmodeller. Formidle problemstillinger og løsningsmodeller indenfor det ledelsespsykologiske område til både fagfæller og ikke-specialister. Kompetencer De studerendes centrale kompetencer består i at kunne: Håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i både studie- og arbejdssammenhæng ud fra den teoretiske og metodemæssige indsigt i psykologiske, hjernemæssige og sociale processer som de studerende erhverver i faget. Udvikle indsigt i egne styrker og begrænsninger samt i mulighederne for at udvikle givende relationer til andre og herigennem bidrage til organisationens overordnede effektivitet. Kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer gennem den selvindsigt som faget giver.
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Formål Fremtidens arbejdsplads? Den er her allerede!
Den stiller endnu højere krav til organisationer og menneskerne
i dem.
Faget vil tage fat i den kontinuerlige balancering mellem de 4 D’er: Destiny, Delivery, Discovery & Development, og manifesterer sig derfor som en væsentlig del af fundamentet for varig forretningsudvikling og performance ved en indføring i grundbegreber og forskningsresultater fra psykologien, neuroscience og andre studier af den menneskelige hjerne og sindet.
Formålet er at styrke egen rolle som medarbejder og leder med fokus på ledelse, udvikling og innovation i den fysiske og virtuelle organisation.
Deltagerne bliver bedre til at møde og håndtere de udfordringer, der eksisterer i dagens og morgendagens organisationer, herunder at:
Indhold Faget er til dels et progressionsfag i forhold til områderne
strategi, organisation og ledelse. Det er et ambitiøst og krævende
fag – ikke bare i omfanget af pensum, men også ved at skulle
forholde sig til de mange forskellige ståsteder.
Struktur Rejsen gennem faget er bygget op om følgende hovedspørgsmål:
Faget er organiseret som en læringsproces, hvor de studerende er en del af både en fælles og en individuel proces, hvor de bærende elementer er dialog, aktiviteter, refleksion, fordybelse, samt praktisk applicering. De enkelte lektioner understøttes af cases, personlige erfaringer og forskellige typer af audiovisuelle indslag. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Faget gennemføres som en blanding af
fremmødeundervisning, online-undervisning og øvrige online
elementer.
De 28 lektioner fordeles således: Uge 35 Modul 1 LEK 1-4 On-campus Uge 36 Modul 2 LEK 5-8 On-line Uge 37 Modul 3 LEK 9-12 On-campus Uge 38 Modul 4 LEK 13-16 On-line Uge 39 Modul 5 LEK 17-20 On-campus Uge 40 Modul 6 LEK 21-24 On-line Uge 41 Modul 7 LEK 25-28 On-campus Uge 42 Læseferie Uge 43 Eksamen On-campus/online |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
For at optimere indlæringen forventes det, at deltagerne aflevere 150-300 ords refleksioner over hele eller dele af et modul, og det skal være underviseren i hænde før næste moduls gennemførelse. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Undervisningstidspunkt: Tirsdag kl. 17.10-20.40 i uge 35-41
Note: Undervisningen vil foregå som hhv. fremmøde og online. Den præcise plan vil fremgå af lektionsplanen
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Faget er krævende – både i henhold til at arbejde inden for nye paradigmer, men også i forhold til pensum.
Foreløbig litteratur (og der vil ske lidt
justeringer):
|