Læringsmål |
Ved kursets afslutning forventes den studerende
at:
- Kunne forklare og problematisere klassiske
kommunikationsteoretiske begreber som afsender, budskab, modtager,
tale, handling, etc. i såvel konventionelle medier som online.
- Kunne anvende begreber som corporate branding, public relations
og issues management til at analysere, hvorledes virksomheder
proaktivt søger at håndtere voksende krav fra interessenter.
- Kunne identificere og vurdere forskellige tilgange til
krisehåndtering, herunder etablering og vedligeholdelse af
relationer til medier.
- Kunne analysere ledelse som kommunikativ praksis med fokus på
især identitetsopbygning, organisationsforandring, forhandling og
konfliktløsning.
- Kunne vurdere konkrete kommunikations¬strategiske
problemstillinger og løsninger i virksomheder og organisationer med
afsæt fagets, begreber, modeller og teorier.
- Være i stand til at forholde sig kritisk refleksivt til
begrænsninger i fagets begreber, teorier og
perspektiver.
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Ingen specielle |
Prøve/delprøver |
Strategisk
kommunikation:
|
Prøvens
ECTS |
10 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Essay |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår og Efterår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den studerende skal skrive et essay på basis af en
"selvvalgt case", der gør det muligt at demonstrere
indsigt i fagets teorier og
begreber.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Modulet har fokus på, hvorledes professionel kommunikation
praktiseres i vor tids organisationer, der i stigende grad skal
opfange og tilgodese krav fra et voksende antal interessenter.
Modulet fremhæver både styrker og svagheder i gældende praksis
inden for ledelseskommunikation, branding, krisehåndtering og
online kommunikation.
Modulet har fokus på, hvorledes professionel kommunikation
praktiseres i vor tids organisationer, der i stigende grad skal
opfange og tilgodese krav fra et voksende antal interessenter.
Modulet fremhæver både styrker og svagheder i gældende praksis
inden for ledelseskommunikation, branding, krisehåndtering og
online kommunikation.
Fagmodulet vil især fokusere på følgende emneområder:
- Grundlæggende kommunikationsteori – og praksis
- Branding
- Digitalisering og sociale medier
- Public relations og issues management
- Krisekommunikation
- Medierelationer
- Ledelseskommunikation
- Forhandling og relationer
- Forskel mellem tale og handling
|
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Kurset afvikles som fremmødeundervisning med
visse online elementer.
Undervisningen gennemføres som dialogforelæsninger iblandet diverse
øvelser og mini-cases, der opsamles med efterfølgende plenumdebat.
Der lægges stor vægt på samspillet mellem nuanceret teoriforståelse
og praktisk anvendelighed, der inkluderer de studerendes egne
erfaringer. |
Feedback i undervisningen |
Der ydes som hovedregel kollektiv feedback. Ved
besvarelser af caseopgaver kan der gives individuel
feedback. |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse til undervisning og eksamen |
181 timer |
Tilstedeværelse |
70 timer |
Eksamensaktiviteter |
24 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Undervisningen vil finde sted tirsdag og torsdag fra uge
36-44 – bortset fra uge 43, hvor der vil være
undervisning en hel fredag. Der er ingen undervisning i uge 42
pga. efterårsferie.
|
Foreløbig litteratur |
|