2020/2021 DIP-DKONO1006U Værdiskabende kontrakter
English Title | |
Value creation trough contracting |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 08-12-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Det er kursets formål, at den studerende med udgangspunkt i konkrete cases er i stand til at identificere og kvalificere, hvorledes en værdiskabende kontrakt skal konciperes, og hvorledes eksisterende kontraktparadigmer kan forbedres med henblik på en aktiv inddragelse af økonomisk teori til at skabe merværdi. | ||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Juridiske forudsætninger svarende til HD 1. del. Det vil være et plus for læringsudbyttet, at den studerende har faglige forudsætninger svarende til kurset Aftaler med den offentlige sektor. | ||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
I kurset er der fokus på, hvorledes der mellem offentlige og private parter - og ligeledes mellem private parter - kan skabes merværdi gennem den måde, der kontraheres på. Det gøres bl.a. ved at inddrage teorirammen fra strategisk kontrahering og contract management til at vise, hvorledes økonomisk teori kan anvendes til at kvalificere indholdet af de kontrakter, herunder vægtningen af reaktive og proaktive klausuler
I kurset inddrages bl.a. cases med udgangspunkt i Offentlige Private Partnerskaber (OPP), Offentlige Privta, Offentlig Privat Innovation (OPI), Private Partnerskaber (PP) til at identificere, hvorledes økoønomisk teori kan anvendes til at kvalificere og forberede eksisterende kontraktparadigmer som eksempelvis K03 og K04.
Kurset vil have stort fokus på inddragelse af cases, således at den studerende bliver i stand til både på det abstrakte men også konkrete plan at identificere og kunne anvise, hvorledes der kan skabes merværdi gennem den måde, hvorpå der kontraheres. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Der anvendes i kurset en case-baseret tilgang med en høj grad af studenterinvolvering med henblik på at maksimere den studerende læringsudbytte, således at kurset kan anvendes meget direkte efterfølgende. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Feedback gives løbende i forbindelse med gennemgang/diskussioner af de i kurset inddragne cases. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteraturoversigt
Vækst og værdiskabelse via nye former for innovationssamarbejder og partnerskaber, Christina Tvarnø, Grith Skovgaard Ølykke og Kim Østergaard, CBS 2013 (Publikationen kan hentes på adressen https://research.cbs.dk/da/publications/vækst-og-værdiskabelse-via-nye-former-for-innovationssamarbejder-)
Mads Bryde Andersen & Jospeh Lookofsky: Lærebog i
obligationsret I, Ydelsen, Beføjelser 4. udg., 2015,
Udvalgte dele af K03 og K04 |