2020/2021 DIP-DORGO1022U Organisation og Ledelse - grundmodul
English Title | |
Organisation og Ledelse - grundmodul |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 30-06-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende ved
fagets afslutning opfylde følgende læringsmål:
• Den studerende skal identificere og afgrænse organisatoriske/ledelsesmæssige problemer. • Den studerende skal identificere og diskutere hvilke informationer der er nødvendige/ og brugbare for at kunne analysere problemet. • Den studerende skal foretage et begrundet til- og fravalg af teori indenfor pensum til at analysere den valgte problemstilling • Den studerende skal analysere den valgte problemstilling med hjælp af valgt teori og konkludere på sin problemstilling. • Den studerende skal formulere sig på en sproglig korrekt, klar og sammenhængende måde. |
||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
På Organisation og ledelse - Grundmodul skal der laves 3 individuelle hjemmeopgaver som bygger oven på hinanden samt gives feedback på medstuderendes opgaver. Den tredje og dermed sidste hjemmeopgave inkl. feedback er obligatorisk og skal laves for at kunne indstille sig til eksamen. Formålet med hjemmeopgaverne er at udvikle de studerendes evne til at udpege og analysere en organisatorisk virkelighed på en systematisk og detaljeret måde. I forhold til de individuelle hjemmeopgaver arbejder vi ligeledes med, at I som studerende læser hinandens opgaver og giver kommentarer og feedback til disse i et særligt online system som hedder Peergrade. Feedback gives ifølge et struktureret skema som det online-system vi bruger, tilbyder. Instruktioner til opgaven gives i undervisningen herunder hvor mange sider de enkelte opgaver må være. En sider må i gennemsnit ikke indeholde mere end 2.275 anslag (inkl. mellemrum). (Fx svarende til 35 linjer á 65 anslag). Siderne skal have en margen på mindst 3 cm. i top og bund og mindst 2 cm. i hver side. Skrifttypen skal være på minimum 11 pitch. Tabeller, figurer, illustrationer og lign. tæller ikke med i antallet af anslag, men berettiger ikke til at overskride det fastsatte maksimale sidetal., ekskl. litteraturliste. |
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Formålet er, at give den studerende en introduktion til en række
af de grundlæggende træk ved organisationer – ressourcer,
strukturer, kultur – for at kunne forstå hvordan organisationer
fungerer. Viden herom er en vigtig forudsætning for, at den
studerende bliver i stand til bedre at deltage i planlægning og
gennemførelse af ledelsesmæssige og organisatoriske
aktiviteter/forandringer.
Vi fokuserer på en række grundlæggende forhold ved organisationer, der er afgørende for deres funktion, udvikling og overlevelse. Det drejer sig om:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Workshopsundervisningen baseres på en kombination af oversigtsforelæsninger, dialog-undervisning med inddragelse af deltagernes egne erfaringer og relevante aktuelle/konkrete problemstillinger i relation til pensum samt mini-cases (gruppearbejde) med efterfølgende plenumdrøftelser. | ||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
I løbet af faget arbejder de studerende med små individuelle hjemmeopgaver hvor de skal lave peer-to-peer fedback. De studerende får også løbende feedback ved undervisningen, igennem online-diskussioner og online quizzes i løbet af faget. | ||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||||
Workshopsundervisningen foregår fredag og lørdag i uge 36, 40, 45 og 49.
Imellem hver workshop vil der foregår Blended Learning
aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Vejledende litteratur:
|