2020/2021 DIP-DREGO1031U Seminarrække i Regnskab og Økonomistyring
English Title | |
Seminar in Financial and Management Accounting |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studieadministrator
for HD(R):
Pia Clasen Mail: hdr@cbs.dk |
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 12-05-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal opnå en
anvendelsesorienteret, men teoretisk velfunderet forståelse for en
række regnskabs- og økonomistyringsmæssige problemstillinger og i
forbindelse hermed kunne reflektere over og anvende relevante
regnskabsteorier, modeller og metoder til løsningen heraf.
Den studerende skal endvidere udvikle en kompetence i at fremlægge en udvalgt regnskabsmæssig problemstilling skriftligt og mundtligt over for andre og i at kunne forholde sig fagligt kritisk til andres analyser og løsningsforslag inden for fagområdet. Endelig skal seminaret udvikle den studerendes evne til at foretage større sammenhængende regnskabs- og økonomistyringsmæssige analyser på et akademisk grundlag som en træning til det senere afgangsprojekt. |
||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||
Faget udgør et progressivt forløb, hvorfor der
gælder følgende forudsætning for tilmelding til Seminarrækken
1) Den studerende har været udprøvet eller er tilmeldt prøverne i de obligatoriske fag (Eksternt regnskab, Økonomistyring; Forretningforståelse og økonomi) 2) Den studerende har været udprøvet eller er tilmeldt prøverne i valgfag på i alt 15 ECTS |
||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Såvel obligatoriske fag som HD(R) valgfag, udbyder en række temaer (4-8 stk.), som seminargrupperne kan vælge at skrive inden for. Seminargrupperne kan ikke vælge inden for hvilket fag, de skal skrive seminar. Dette foregår administrativt ud fra bl.a. hvilke valgfag, den enkelte har valgt, samt hensynet til en bred studenterfordeling på tværs af fagene. Indenfor det enkelte fags udbudte temaer kan seminargrupperne frit vælge, hvilket tema,de ønsker at skrive om, dog under hensyntagen til, at der skrives seminarer indenfor hovedparten af fagets udbudte temaer. Seminargrupperne formulerer herefter selv det endelige emne inden for det tema de har valgt at skrive om. Emnet skal godkendes af seminarvejlederen.
Seminarrækken starter med 2 indledende forelæsninger i
erhvervsøkonomisk metode og projektskrivning. Denne del fokuserer
på:
dokumenteret måde.
data.
Efter de indledende forelæsninger udarbejder grupperne det skriftlige seminar. Hver gruppe tildeles en vejleder og 2 timers vejledning. Vejledningen er primært tiltænkt begyndelsen af skriveprocessen, hvor emneformulering skal udarbejdes og disponeringen af seminaret skal afklares. Der kan dog også ske en vejledning ved udvalgte problemstillinger senere i skriveprocessen.
Der afsættes 1 time til hver seminargennemgang, hvor seminargruppen henholdsvis forsvarer deres skriftlige produkt og modtager konstruktiv kritik fra opponenterne.
Afviklingen kan forløbe således:
seminaroplæg.
diskussion.
forløbet på seminargennemgangen.
Bedømmelsen gives som en karakter efter 7-trinsskalaen. I
bedømmelsen indgår:
Seminarvejlederen giver én samlet karakter baseret på en helhedsvurdering af ovenstående 3 punkter. Der gives ingen delkarakterer. Der tillægges ikke de enkelte elementer i bedømmelsen separate vægte. Men det vil være normalt, at seminargruppens eget seminar tillægges størst betydning ved karaktergivningen. Der gives individuel karakter til seminargruppens medlemmer. Der medvirker ikke ekstern censur. |
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Forelæsninger.
Individuel vejledning af seminargrupper. Dialogbaseret undervisning i forbindelse med forsvar af eget seminar samt opponering på anden gruppes seminar. |
||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
Mundtlig feedback gives kollektivt til
fremmødeundervisningen på baggrund af de studerendes skriftlige
seminar samt mundtlige forsvar og oppolering.
Der gives endvidere individuel feedback I forbindelse med den vejledningen som tildeles i forbindelse med udarbejdelsen af seminarrækkens skriftlige del. |
||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||
Efterår 2020 Undervisning: Start september
|