Læringsmål |
- Studerende har viden om - fagområdets teorier, begreber og
modeller og deres anvendelse i praksis
- Studerende kan - argumentere for og planlægge en
kommunikationsindsats - opstille målsætninger for en
kommunikationsindsats - tilrettelægge research design for måling af
kampagnens effekter - iværksætte aktiviteter til opbygning og
styrkelse af et brand - vurdere og selektere de mest optimale
salgskanaler for et givent produkt - -
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Generel basisviden om markedsføring,
markedsforståelse og tilfredsstillelse af kundebehov |
Prøve/delprøver |
Kommunikation
og salgskanaler:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve på CBS'
computere |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Hjælpemidler |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe - USB-stik til upload af noter, bøger og kompendier i
ikke-eksekverbare formater (ingen programstumper, værktøj,
installérbare programmer o. lign.)
- Lommeregner efter eget valg
- I papirformat: Bøger (herunder oversættelsesordbøger),
kompendier og noter
Den studerende har adgang til - Adgang til Canvas
- IT-basispakke
|
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven
mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig
prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre
prøven er ekstern.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formålet er at give den studerende viden og indsigt i
fagområdets teorier og modeller for
hvordan forskellige kommunikationsformer kan skabe dialog med og
relationer til virksomhedens målgrupper for at realisere
strategiske og taktiske målsætninger, herunder opbygning og
styrkelse af brands og salg gennem forskellige salgskanaler
Det er endvidere sigtet at sætte den studerende i stand til at
analysere og evaluere
effekten af de planlagte/iværksatte kommunikations- og
salgsaktiviteter, herunder foretage estimater af aktiviteternes
lønsomhed (ROI/ROMI) på kort og lang sigt.
Der indgår følgende centrale problemområder:
Kommunikationsteori- og modeller
Faser i kommunikationsplanlægningen
Opstilling af målsætninger for kommunikationsindsatsen
Generelle teorier om brands og branding.
Brand identitet og -image
Brands og deres funktioner for ejere og brugere
Brandstrategier og deres styrker og svagheder
Analyse af styrker og svagheder i forskellige promotion parametre
Kortlægning af offline- og online kontaktpunkter
Begreber og mekanismer i mediaplanlægningen
Indsigt i og analytisk/kritisk evaluering af empirisk materiale
om
kommunikationsparametre, medier og
mediaplanlægning
Analysedesigns for målinger af effekt på kort og lang sigt
Salgskanaler på forskellige markeder og deres
muligheder, styrker og svagheder
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen gennemføres dels ved
dialogforelæsninger og online-undervisning og dels ved mindre
hjemmeopgaver og blended learning elemener (quiz, tests mv.)
Dialogforelæsninger er en kombination af oversigtsforelæsninger og
dialog samt
mindre øvelser, hvor der arbejdes med konkrete
kampagner/problemstillinger i relation til fagets indhold og
læringsmål. |
Feedback i undervisningen |
Der gives plenum feedback på løste hjemmeopgaver
og der er automatisk response på quizz´er og tests i blended
learning elementer. |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse, herunder hjemmeopgaver |
110 timer |
Tilstedeværelse |
30 timer |
Eksamensaktiviteter |
10 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Undervisningen ligger på: Mandage kl. 17:10-19:45 i uge
40-48 eller lørdage i ugerne 41, 44, 47 og 49 i
dagtimerne.
|
Foreløbig litteratur |
Ole E. Andersen og Poul Faarup ”Kommunikation og
salgskanaler”, Hans Reitzels Forlag, september 2020, ISBN
978-87-0230-862-4, 1. udgave
+ diverse artikler
|