2020/2021  KAN-CCMAV3004U  Personselskaber

• Erhvervsjura/Business Law
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 04-12-2020

• Identificere de retskilder, der er relevante ved fastlæggelse af gældende dansk ret for personselskaber.
• Redegøre for de grundlæggende karakteristika, der i selskabsretten og skatteretten karakteriserer de enkelte typer af personselskaber, og kvalificere et samvirke under en af de kendte typer
• Analysere en personselskabsretlig problemstilling med henvisning til de relevante retskilder og konkludere i form af løsningsforslag
• Argumentere for den foreslåede løsning på den selskabsretlige problemstilling og forklare løsningsmodellen mundtligt
• Forudsige den selskabsretligt korrekte løsning på en problemstilling, som den må forventes at blive afgjort ved en domstol eller lignende
Personselskaber:
Prøveform Mundtlig stedprøve
Varighed 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Vinter
Eksamen er omlagt til en online mundtlig eksamen.

Se øvrige bestemmerser under beskrivelse af eksamensforløbet.

Eksamen er omlagt til en online mundtlig eksamen.

To til tre uger før eksamen vil eksamensspørgsmålene blive uploadet på Learn.

Ved den mundtlige eksamens start trækker den studerende et af disse spørgsmål. Herefter har den studerende ca. et halvt til et helt minut til lige at samle tankerne og eventuelt udarbejde en disposition. Derpå starter selve eksaminationen, og den studerende har selv mulighed for at lægge ud, hvis det ønskes.

Eksamensspørgsmålene danner udgangspunkt for eksaminationen, men der vil ved eksaminationen kunne blive stillet spørgsmål fra andre dele af pensum. Dette gælder både problemstillinger, der tillige indgår i andre af eksamensspørgsmålene og problemstillinger, der ikke direkte er omfattet af eksamensspørgsmålene. Det er ikke tilladt at medbringe hjælpemidler, herunder noter, lærebøger eller lovsamlinger.

Formål:
Selskabsretten er læren om de typer af organisationer, der danner den juridiske ramme om erhvervsvirksomheder. Faget bygger oven på den viden, de studerende har fra bacheloruddannelsen. Formålet er at give de studerende et detaljeret kendskab til de selskabsretlige regler vedrørende interessentskaber. De studerende får tillige kendskab til de grundlæggende regler, der gælder for kommanditselskaber og andre typer af personselskaber. Der gives et overblik over de skatteretlige principper, som gælder for personselskaber.

Faget skal sætte de studerende i stand til at fungere som juridiske rådgivere for personer, der driver erhvervsmæssig virksomhed inden for rammerne af et personselskab.

Indhold – Centrale områder:
Faget omhandler personselskaber inden for følgende emneområder:

- Grundlæggende selskabsretlige begreber og metode
- Overblik over de forskellige typer af personselskaber
- Principperne for retlig kvalifikation af personselskaber i selskabsretten og skatteretten
- Stiftelse af interessentskaber
- Personselskabernes status som retssubjekter og skattesubjekter
- Kreditorbeskyttelse i personselskaber
- Personselskabers organisation (generalforsamling, og ledelse)
- Regnskabsaflæggelse og revision i selskabsretlig sammenhæng
- Erstatningsansvar
- Personselskabers ophør og opløsning
Forelæsninger
Skriftlig feedback i form af quizzer.
Deltagelse i forelæsninger 30 timer
Forberedelse til forelæsningerne 140 timer
Forberedelse til eksamen 36 timer

Søren Friis Hansen og Jens Valdemar Krenchel, Dansk selskabsret 3, Interessentskaber, seneste udgave (for nærværende 3. udgave, 2015), Karnov Group. Ca. 824 sider.

Sidst opdateret den 04-12-2020