2020/2021 KAN-CCMVV2131U Business Coaching – Hvad, hvorfor og hvordan?
English Title | |
Business Coaching – Hvad, hvorfor og hvordan? |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 04-06-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
Beskrive, klassificere, strukturere, kombinere og
anvende fagets begreber, teorier, metoder og modeller
|
||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Business Coaching er coaching i en professionel, ledelsesmæssig og erhvervsøkonomisk kontekst.
Kurset giver en generel introduktion til coachingbegrebet med udgangspunkt i forskellige coachingtraditioner og deres teoretiske ophav i primært kognitiv psykologi, positiv psykologi, narrativ teori, systemiske tilgange, anvendt filosofi samt ledelsesteori.
Fagets centrale områder er:
Kurset tager udgangspunkt i ledelsesbaseret coaching og udfolder vilkår, metoder og perspektiver ved coaching i en professionel organisatorisk kontekst. Faget forholder sig både kritisk og konstruktivt til spændingsfelter i ledelsescoaching imellem eksempelvis produktivitet og trivsel, magt og frihed samt symmetri og asymmetri i samtalen.
Endvidere diskuteres coaching som intimteknologi i relation til begreber som engagement, selvledelse og udvikling af det personlige lederskab. Tredje generations coaching præsenteres og kobles til Ole Fogh Kirkebys ledelsesfilosofi og begreb om protreptik.
Protreptik er en filosofisk baseret refleksions- og samtalepraksis, der har til formål at vende fokuspersonen mod 'det væsentlige' og derigennem øge sin selvindsigt og blive ’herre i eget hus’. Målet med den protreptiske samtaleform er at tilskynde lederen til at forstå sit eget værdigrundlag, egne motiver for at været blevet leder, og hvordan denne individuelle horisont balancerer med organisationens behov.
Fagets udbytte:
Business coaching er for dig, der vil arbejde professionelt og kritisk med coaching enten som leder, HR partner, ekstern konsulent eller selvledende medarbejder. Kurset henvender sig også til dig der ønsker at blive klogere på dig selv, styrke dine refleksive kompetencer og blive mere fokuseret i dit studie- og arbejdsliv. |
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består primært af forelæsninger, dialogundervisning og øvelser. De studerende forventes at deltage aktivt i undervisningen ved f.eks. øvelser og fremlæggelser. | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback gives løbende i undervisningen. | ||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
Grundbøger:
Moltke, Hanne V., Molly, Asbjørd (red.) (2019) Systemisk coaching. En grundbog. 2. udgave. Dansk Psykologisk Forlag, København. (351 s.)
Gjerde, Susann (2006) Coaching - hvad, hvorfor, hvordan. Forlaget Samfundslitteratur (319 s.)
Kirkeby, O.F., Hede, M.D., Mejlhede, M. og Larsen, J. (2008) Protreptik. Filosofisk coaching i ledelse. Forlaget Samfundslitteratur, Frederiksberg. (204 s.)
Udvalgte artikler og bogkapitler:
Stelter, Reinhard (2013) Coaching som inspiration til dialogbaseret lederskab. I Lederskabelse - det personlige lederskab. Paula Helth (red.) 3. udgave. Samfundslitteratur. Frederiskberg. (s.129-140)
Stelter, Reinhard (2017) Kunsten af dvæle i dialogen, kap. 8 Den narrative samskabende praksis (s. 153-171)
Holmgren, Allan. (2013) Ledelse med narrative og poststrukturalistiske perspektiver. I Lederskabelse - det personlige lederskab. Pauia Helth (red.) 3. udgave. Samfundslitteratur. Frederiksberg. (s.97-128)
Strøier, Vibe. (2011) Frygtløs ledercoaching - mellem kastethed og frihed. Erhvervspsykologi. Vol. 9, nr. 2. s.22-42.
Rosbøll, Christian. (2010) Hannah Arendt. Jurist- og Økonomforbundets Forlag. København. Kap. 4. Arbejde, fremstilling og handling. (s.17-27).
Skov, Jakob. (2009) Det brændende engagement. Videnarbejderen mellem performancemåling og fællesskab. Gyldendal Business. København. (s.43-85)
Jacobsen, Bo. (2009) Livets dilemmaer. Hans Reitzels Forlag. Kap. 6 Valgfrihed og livsforpligtelser. (s.154-186)
Søltoft, Pia. (2008) Kierkegaard som coach. Erhvervspsykologi. Vol. 6, nr. 1. s. 2−17, 68.
Bertung, Birgit. (2009). Kierkegaard - kunsten at kommunikere. Forlag 1. (s. 10-37)
|