| Læringsmål | 
    
      | Den studerende skal ved afslutningen af faget
kunne: Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere fagets
begreber, teorier, metoder og modellerIdentificere og udvikle relevante marketing problemer, der igen
er identificeret og udviklet fra business problemerAnalysere og syntetisere konkrete marketing problemer ved at
anvende fagets begreber, teorier, metoder og modellerVurdere og formidle løsningen af konkrete marketing problemer
selvstændigt og på et reflekteret videnskabeligt
grundlag
 | 
    
      | Prøve/delprøver | 
    
      | 
          
            
              | Strategisk
Markedsføringsplanlægning Case: |  
              | Prøvens
ECTS | 7,5 |  
              | Prøveform | Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |  
              | Individuel eller gruppeprøve | Gruppeprøve Bemærk studieordningens bestemmelser om krav om
individualisering af opgavebesvarelsen. |  
              | Antal personer i gruppen | 2-4 |  
              | Omfang af skriftligt produkt | Max. 30 sider |  
              |  | Den studerende kan vælge at skrive opgaven
alene. |  
              | Opgavetype | Casebesvarelse |  
              | Varighed | Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |  
              | Bedømmelsesform | 7-trins-skala |  
              | Bedømmer(e) | En eksaminator |  
              | Eksamensperiode | Forår |  
              | Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve Prøven udarbejdes individuelt. (max
15 normalsider)
Der stilles en ny opgave til syge-/omprøven
 |  
              | Beskrivelse af
eksamensforløbet 
 
                  De studerende har 10 dage til at udarbejde opgaven.   |  | 
    
      | Kursets indhold, forløb og pædagogik | 
    
      | Fagets formål
Strategisk markedsføringsplanlægning er den mest dynamiske af
virksomhedens funktioner. Marketingindsatsen må tilpasses de
stadigt skiftende markedsmuligheder og den konstante udvikling i
forbrugernes præferencer, købsadfærd samt konkurrencesituationen.
 
 Formålet med faget er dels at give den studerende et samlet
 overblik over de faser der er knyttet til en analytisk- og
beslutningsorienteret proces med henblik på formulering,
implementering og styring af markedsføringen af virksomhedens
produkter og services, såvel på forbrugermarkeder som på
business-to-business markeder. Og dels at give den studerende et
indblik i hvilke forretningsstrategier, der er mulighed for at
benytte såvel generelt som under specielle markedssituationer.
 
 Fagets indhold
 Faget anlægger et helhedssyn på forbrugerne, konkurrenterne,
omverdenen, virksomhedens handlingsparametre, markedssegmentering,
målgruppefastlæggelse og -positionering, udarbejdelse af
markedsføringsplaner, implementering og kontrol.
 Der lægges i faget vægt på, at give den studerende et indtryk af,
at markedsføring bør finde sted såvel under hensyntagen til
eksterne muligheder som til interne kapaciteter.
 
 Endvidere lægges der vægt på, at den studerende, via aktiv
deltagelse i kursets enkelte elementer, bliver i stand til at
anvende teorier til problemløsning i praksis.
 
 Faget består af følgende overordnede områder:
 Generelle forhold om strategi og ledelse i markedsføringen
 Marketing management processen
 Strategibeslutninger på forskellige niveauer og med forskellige
teoretiske indgangsvinkler
 Strategibeslutninger i forskellige situationer
 Interne og eksterne analyser
 Forretningsstrategier
 Markedsføringsplaner
 Cases der belyser forskellige aspekter inden for strategisk
planlægning
 
 Fagets progression
 Strategisk markedsføringsplanlægning er et centralt
afsætningsøkonomisk fagområde, og faget bygger klart på linjens
øvrige fag på 1. og 2. semester.
 | 
    
      | Beskrivelse af undervisningsformer | 
    
      | Undervisningen er overvejende baseret på
forelæsninger, øvelser og casearbejde. | 
    
      | Feedback i undervisningen | 
    
      | Der gives løbende feedback til de studerendes
læringsproces i form af dialog omkring fagets centrale teoriområder
samt forståelse af de centrale begreber. Dialogen søges bygget ind
i de praktiske eksempler, der er integreret i forelæsningsrækken. 
 Som en særlig feedback-aktivitet gives de studerende herudover
feedback til det gruppearbejde, som de udfører i forbindelse med en
tværgående case. Der er tale om mundtlig feedback på 2-3
træningspas á ca. 30 minutters gruppearbejde.
 
 Inden eksamen og i den sidste forelæsning gennemgås
omstændighederne omkring eksamensformen yderligere, og de
studerende modtager feedback, der kobler pensum og eksamensform
 
 | 
    
      | Studenterarbejdstimer | 
    
      | 
          
            | Forberedelse | 132 timer |  
            | Undervisning | 28 timer |  
            | Eksamen | 50 timer |  | 
    
      | Foreløbig litteratur | 
    
      | Aaker, David A. & McLoughlin Damien  (2007 eller nyere
udgave). Strategic Marketing Management European 8th Edition. John
Wiley & Sons, Inc., N.Y.
 Artikelsamling.
 
 |