2020/2021
KAN-CEMFO1801U Marketing Ethics
English Title |
Marketing Ethics |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7.5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Kandidat |
Varighed |
Et quarter |
Starttidspunkt |
Fjerde quarter |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig |
- Szilvia Gyimothy Mørup-Petersen - Institut for
Afsætningsøkonomi (AØ)
|
Primære
fagområder |
- CSR og bæredygtighed/CSR and sustainability
- Markedsføring/Marketing
|
Undervisningsformer |
- Tilstedeværelsesundervisning
|
Sidst opdateret den
14/12/2020
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende med
ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Eksamensbesvarelsen skal dokumentere, at den studerende
på kompetent vis kan analysere og strukturere komplekse
problemstillinger med relevans for virksomhedens eller
organisationens markedsføringsetiske indsats. Eksamensbesvarelsen
skal videre kunne dokumentere, at den studerende kan give en
kompetent fremstilling af problemstillingernes mulige løsning og
implikationer heraf. Specifikt skal den studerende i besvarelsen:
- Udvælge og argumentere for anvendelsen af konkrete
metoder/teorier til analyse af problemstillingen.
- Opstille fagligt argumenterede begrundelser for mulig(e) evt.
løsning(er) på problemstillingen
- Drøfte mulige konsekvenser ved implementering af den/de
foreslåede løsninger(er).
|
Prøve/delprøver |
Marketing
Ethics:
|
Prøvens
ECTS |
7.5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
48 timer til udarbejdelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Kurset inddrager problemstillinger vedrørende virksomhedens
sociale og etiske ansvar. Der ses i denne sammenhæng såvel på
kunder (både forbrugere og virksomheder), konkurrenter, ressourcer,
strategier, kultur som omverden. Kurset vil navnlig fokusere på at
øve de studerendes færdigheder i at analysere og reflektere over
marketingproblemstillinger ved inddragelse af både etiske, sociale
og økonomiske perspektiver herpå. Det vises og uddybes i særlig
grad, hvorledes fagets forskellige elementer (metoder, modeller og
teorier) kan komplementere hinanden i forhold til analyse og
løsning af markedsføringsetiske problemstillinger. Dette svarer til
den arbejdssituation, som økonomer senere kommer ud for gennem
arbejde i virksomheder, hvor der ofte er tale om, at flere
fagelementer inddrages i de konkrete arbejder, og hvor der ofte
sker udarbejdelse af skriftlige oplæg. Kursets formål er således
dels at give deltagerne mulighed for at uddybe kendskabet til både
teoretiske og praktiske markedsføringsetiske problemstillinger,
dels at træne overblikket over faglige
markedsføringselementer.
|
|
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Klasseundervisning med dialog. |
Feedback i undervisningen |
Med udgangspunkt i aktuelle businesscases,
stilles de studerende konkrete opgaver under hvert modul. De
studerende får systematiseret feedback på deres input og aktive
medvirken i casediskussionerne.
Hertil kommer 2 valgfrie digital tests med feedback som afholdes
under selve klasseundervisningen. Feedback gives ud fra fagets
indhold og målsætninger.
I det sidste modul vil de studerende få en gennemgang og diskussion
af tidligere eksamensopgaver.
|
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse |
126 timer |
Undervisning |
30 timer |
Eksamen |
50 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Diverse videnskablige artikler og rapporter . Se
forelæsningsplan
|
Sidst opdateret den
14/12/2020