2020/2021 KAN-CFIRO1065U Regnskabsanalyse
English Title | |
Financial Statement Analysis |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 30-08-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Formålet med ’Regnskabsanalyse for
beslutningstagere’ er at give de studerende et indblik i
regnskabsanalysen ud fra et beslutningsorienteret perspektiv samt
sætte dem i stand til at gennemføre virksomhedsanalyser baseret på
officielt tilgængeligt regnskabsmateriale (årsrapporter).
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Kurset søger at styrke den studerendes regnskabsanalytiske
kompetencer. Fokus er på at forstå, analysere og anvende regnskabet
til diverse regnskabsanalytiske opgaver såsom værdiansættelse af
virksomheder, kreditanalyse og design af en regnskabsbaseret
bonusordning. Faget indeholder følgende hovedelementer:
Fagets pædagogik er bygget op omkring forelæsninger og løsning af opgaver og cases baseret på ofte kendte virksomheder. Den studerende bliver aktivt inddraget i undervisningen og der appelleres til, at alle forsøger at deltage så aktivt som muligt. Derved sikres et godt og spændende læringsmiljø. For både at sikre maksimal indlæring, men også en konstruktiv anvendelse af forelæsningerne, forventes det, at den studerende har læst og løst opgaver til hver forelæsning. Til hvert tema vil der blive udarbejdet en opgave for derved at sikre, at temaet bliver grundigt belyst. I den forbindelse vil der blive gjort hyppigt brug af Excel. For at forberede den studerende til eksamen, vil der blive afholdt en særlig øvelsesrække, hvor tidligere eksamensopgaver vil blive gennemgået. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen gennemføres som en blanding af
forelæsninger og øvelser.
Undervisningsformen vil være karakteriseret ved aktiv dialog med studerende, uanset om det er online eller on campus. I efteråret 2020, er alle forelæsninger online pre-recorded med efterfølgende skemalagt live-stream session. Øvelseshold foregår on campus. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Den dialogbaseret undervisningsform sikrer
feedback i løbet af undervisningen.
Desuden vil der være en øvelsesrække, hvor studerende får feedback på løsningsforslag til tidligere eksamensopgaver. De studerende vil få mulighed for at få løbende feedback på opgaver, som de skal have løst hjemmefra til øvelsestimerne. Det forventes også, at studerende giver feedback til hinanden. |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Christian Petersen, Thomas Plenborg og Finn
Kinserdal
|