2020/2021 KAN-CFIRO1067U Økonomistyring
English Title | |
Management Accounting |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 26-06-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Økonomidirektører (CFOs) forventes i stigende grad at kunne bidrage aktivt til den strategiske og forretningsmæssige værdiskabelse i virksomhederne. Økonomisk information til beslutnings-, planlægnings- og opfølgningsformål udgør et meget centralt bidrag fra økonomifunktionens side i bestræbelserne på at identificere og understøtte værdiskabende aktiviteter. Evnen til at håndtere valide og relevante data om virksomhedens lønsomhed samt konvertere disse data til indsigtsfulde analyser relateret til virksomhedens værdiskabelse vil være afgørende succesparametre for fremtidens økonomifolk.
Formålet med dette kursus er, at give de studerende mulighed for at udvikle en grundlæggende viden om økonomisk styring af en virksomhed. Fokus vil være på design, implementering og anvendelse af forskellige konventionelle og moderne økonomistyringsværktøjer og -modeller til brug for analyser, beslutninger, planlægning og opfølgning.
Finansielle og ikke finansielle data er et vigtigt grundlag for evaluering og styring af omkostninger og lønsomhed på forskellige strategiske segmenter, afdelinger og processer i virksomheden. Men det er også vigtigt som udgangspunkt for prisfastsættelse og planlægning. Kurset sætter fokus på hvordan finansielle og ikke-finansielle måltal kan anvendes til at måle og styre performance.
Kurset indeholder følgende kerneelementer:
1. Cost and profitability analysis
2. Decision information
3. Planning and control
4. Performance management
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Dialog lektioner blandet med øvelser og cases med
fokus på indlæring af teori, værktøjer og modeller anvendt på
virksomhedseksempler. Involvering af de studerende er en vigtig del
af læringsprincippet, hvilket gøres gennem dialog, casearbejde og
præsentationer.
Kurset består af et mix af forelæsninger, øvelseshold og blended learning aktiviteter, såsom videoklip, interaktivt webinar og online ressourcer såsom SmartBook, quizzes mv. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Ved løsning og gennemgang af cases i
forelæsningerne og særligt i øvelsestimerne gives feedback fra
underviser til studerende og studerende til studerende. Ydermere
kan den studerende opnå løbende feedback via valgfrie aktiviteter
(online quizzes) gennem hele faget, ligesom SmartBook-funktion
giver mulighed for umiddelbar feedback i takt med at den studerende
forbereder sig til de forskellige kursusaktiviteter.
I forbindelse med den mundtlige eksamen modtager studerende ligeledes feedback her. |
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Seal, W., Rohde, C., Garrison, R.H. & Noreen, E.W.
Herudover anvendes en række cases og artikler. Visse af disse undervisningmaterialer kræver studenterbetaling mens andre er frit tilgængelige via CBS Biblioteks databaser.
Links til diverse cases og supplerende artikler uploades på CBS Canvas umiddelbart før fagets opstart. |