Læringsmål |
- Demonstrere indsigt i HRD feltets praktiske problemstillinger
og teorier (herunder relevante personalejuridiske
perspektiver)
- Foretage analyser indenfor HRD-feltet baseret på pensum
(herunder selvvalgt litteratur)
- Sammenholde og diskutere HRD og HRM teoriernes begreber,
videnskabsteoretiske ståsted og bidrag til hinanden og feltet
- Forholde sig refleksivt og kritisk til praktiske
problemstillinger og teoretiske udfordringer i HRD-feltet
- Identificere og vurdere muligheder og begrænsninger i HRD
initiativer, i et individuelt, organisatorisk og erhvervsøkonomisk
perspektiv.
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Bemærk at prøven i faget samtidig er en prøve i
faget "HRM som teori og praksis", hvorfor tilmelding til
faget forudsætter, at man også er tilmeldt faget "HRM som
teori og praksis". |
Prøve/delprøver |
HRM som Teori
og Praksis samt Human Ressource Development:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
Opgavetype |
Casebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formålet med undervisningsforløbet er at at udvikle de
studerende til refleksive HRD praktikere, ved at
styrke deres teoretiske forståelse og analytiske kompetencer
ift. HRD feltet: de mange forskelligtartede praksisser,
som sigter mod at udvikle de menneskelige ressourcer i en
virksomheds sammenhæng.
Faget tager afsæt i læringsteori og teorier om organisatorisk
læring da disse ofte fungerer som en underliggende præmis for
mange HRD prakisser; uanset om det handler om kursusbaseret
kompetenceudvikling, talent management, vidensdeling eller
kreativitet. Vi vil læse tekster om forskellige læringsteorier (fra
behaviorisme til nyere social læringsteori), sætte fokus på
deres forskellige menneskesyn samt diskutere de læringsmæssige
dilemmaer og organisatoriske udfordringer, der opstår, når læring
og menneskelig udvikling foregår i spændingsfeltet mellem hensyn
til det enkelte individ, gruppen og organisationen som
erhvervsøkonomisk realitet.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
I faget anvendes forskellige undervisningsformer
for at understøtte fagets forskellige læringsmål. Forelæsningen vil
være et gennemgående format, men derudover vil de studerende også
skulle arbejde case-baseret, arbejde i grupper (hjemme og på
stedet), lave oplæg for hinanden, deltage i panel-diskussioner,
summeøvelser og skriveøvelser. Fagområderne videnskabsteori og
personalejura integreres løbende i faget, således at der fokuseres
på at præsentere centrale argumentationer fra disse fagområder på
det tidspunkt i undervisningen, hvor disse umiddelbart er
relevante.
Udover dansk, kan undervisningen foregå på svensk, norsk og
engelsk. |
Feedback i undervisningen |
I forbindelse med undervisningen vil de
studerende i grupper skulle udvælge og præsentere en selvvalgt
artikel og/eller et HRD-initiativ. I forbindelse med
præsentationen, som skal relateres til det øvrige pensum, får de
studerende feedback både fra medstuderende og fra
underviser. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisningsrelaterede aktiviteter |
160 timer |
Eksamen (inkl. eksamensforberedelse) |
46 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Artikler
|