2020/2021 KAN-CJURV1074U Værdiansættelse og beskatning af derivater og hybride instrumenter
English Title | |
Valuation and Taxation of Derivatives and Hybrid Instruments |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
erhvervsjura, MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagadministratoransvaret ligger på CBS LAW | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 04-02-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Faget har til formål dels at bibringe de
studerende evnen til at fortolke retsregler og dels koble regler og
faktum. Udover at træne evnen til at skabe overblik i forhold til
regler og faktum tilstræbes det endvidere, at de studerende
selvstændigt, via ændringer i det underliggende faktum, kan
identificere nuancer i den retlige bedømmelse og herigennem påtage
sin en egentlig rådgivningsrolle.
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Indgående kendskab til skatteret og finansiering,
herunder værdiansættelse og portefølje teori på et niveau svarende
til HA(jur.-) eller cand.merc.aud.-studiet.
Faget egner sig til de studerende, som gerne vil lære om de problematiske og vanskelige dele af skatteretten samt arbejde med værdiansættelsesmodeller og finanseringsteori. |
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Handlen med derivater og hybride instrumenter er omfattende og fortsat stigende, ligesom udviklingen af nye typer af finansielle instrumenter til stadighed udfordrer den eksisterende lovgivning om værdifastsættelse og beskatning. Faget har til formål at give de studerende indgående kendskab til teorien vedrørende værdiansættelse af derivater og hybride instrumenter, herunder at kunne identificere sammenhængen mellem forskellige typer af instrumenter. Endvidere har faget til formål at give de studerende indgående kendskab til reglerne om beskatning af derivater og hybride instrumenter, i både national og international kontekst. I denne forbindelse lægges der vægt på, i hvilket omfang de skatteretlige regler afspejler instrumenternes finansielle natur. Med afsæt i de finansielle instrumenter har faget til formål at diskutere retspolitiske målsætninger og løsningsmodeller ud fra et økonomisk perspektiv. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Undervisningen består af forelæsninger, case-diskussion og gruppearbejde. Der forventes en aktiv deltagelse fra alle studerende i timerne, særligt i forbindelse med case, domsfremlæggelser mv. samt gruppearbejde. Alle grupper skal fremlægge resultatet af deres arbejde. Det er en forudsætning for deltagelse i undervisningen, at de studerende er forberedte til timerne, eftersom kun dele af pensum gennemgås i traditionel forelæsnings form og resten anvendes i forbindelse med cases. Det forventes således, at de studerende er i stand til at diskutere problemstillinger med udgangspunkt i pensum, når de møder op til undervisningen. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Individuel besvarelse af faglige spørgsmål.
Casebaserede øvelser med præsentation og feedback. |
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Katja Joo Dyppel: Beskatning af finansielle kontrakter. Jurist-. og Økonomforbundetrs Forlag. 2012.
Bjarne Astrup Jensen: Undervisningsnoter til faget samt undervisningsslides.
Supplerende juridiske artikler.
|