2020/2021 KAN-CJURV7058U Videregående markedsret
| English Title | |
| Advanced Market Law |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
| Type | Valgfag |
| Niveau | Kandidat |
| Varighed | Et semester |
| Starttidspunkt | Efterår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
erhvervsjura, MSc
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Primære fagområder | |
|
|
| Undervisningsformer | |
|
|
| Sidst opdateret den 04-02-2020 | |
Relevante links |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Det er fagets mål, at den studerende kan
|
||||||||||||||||||||||
| Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
| Bestået HA(jur.) eller lignende, som giver et grundlæggende kendskab til markedsføringsretten | ||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
|
Markedsretten spiller en central rolle i at sikre en velfungerende markedsøkonomi. Kurset giver en solid forståelse af dansk og unionsretlig markedsføringsret og immaterialret med inddragelse af den nyeste forskning og med fokus på konkrete problemstillinger, herunder fx:
- Markedsføringsret og adfærdsforskning - Produktspecifik regulering, herunder fødevarer og tobak - Mediespecifik regulering, herunder tv-reklamer og sociale medier - Persondataretlige grænseflader - Produktefterligninger og konceptbeskyttelse - Domænenavne og brug af forretningskendetegn på internettet - Forretningskendetegn på Internettet, herunder domænenavne - Ophavsretten i den digitale verden (online krænkelser, block chains mv.) - Patentering af software (C-428/08, C-34/10) - Parallelimport og kopiprodukter (Operation Singapore Case) - Immaterialeretlige kontraktsforhold
Kurset sigter mod at tilvejebringe en nærmere indsigt i de forskelligartede juridiske risici og muliggøre saglige overvejelser over, hvorledes virksomheden kan minimere disse risici.
|
||||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
| Forelæsninger og case diskussion | ||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
| På baggrund af gruppearbejde med cases foretages studenterpræsentationer, som diskuteres i plenum. | ||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
|
Peter Møgelvang-Hansen mfl., Markedsføringsretten (3. udg.
2017).
|
||||||||||||||||||||||