2020/2021 KAN-CJURV7058U Videregående markedsret
English Title | |
Advanced Market Law |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
erhvervsjura, MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 04-02-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Det er fagets mål, at den studerende kan
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Bestået HA(jur.) eller lignende, som giver et grundlæggende kendskab til markedsføringsretten | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Markedsretten spiller en central rolle i at sikre en velfungerende markedsøkonomi. Kurset giver en solid forståelse af dansk og unionsretlig markedsføringsret og immaterialret med inddragelse af den nyeste forskning og med fokus på konkrete problemstillinger, herunder fx:
- Markedsføringsret og adfærdsforskning - Produktspecifik regulering, herunder fødevarer og tobak - Mediespecifik regulering, herunder tv-reklamer og sociale medier - Persondataretlige grænseflader - Produktefterligninger og konceptbeskyttelse - Domænenavne og brug af forretningskendetegn på internettet - Forretningskendetegn på Internettet, herunder domænenavne - Ophavsretten i den digitale verden (online krænkelser, block chains mv.) - Patentering af software (C-428/08, C-34/10) - Parallelimport og kopiprodukter (Operation Singapore Case) - Immaterialeretlige kontraktsforhold
Kurset sigter mod at tilvejebringe en nærmere indsigt i de forskelligartede juridiske risici og muliggøre saglige overvejelser over, hvorledes virksomheden kan minimere disse risici.
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Forelæsninger og case diskussion | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
På baggrund af gruppearbejde med cases foretages studenterpræsentationer, som diskuteres i plenum. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Peter Møgelvang-Hansen mfl., Markedsføringsretten (3. udg.
2017).
|