2020/2021 KAN-CKOMV1702U Mundtlig retorik og overbevisende præsentationer
English Title | |
Oral presentation skills |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 80 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 26-08-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Kursets litteratur gennemgås, bearbejdes og
diskuteres på fællesforelæsninger. Forelæsningerne fokuserer på
pensum, men vil også inddrage de studerende i forhold til at
vurdere konkrete eksempler på overbevisende og knap så vellykket
mundtlig formidling.
Forelæsninger og øvelsestimer fokuserer hver uge på et særligt tema inden for mundtlig retorik og kommunikation: Introduktion og forarbejdningsfaser, den retoriske situation, topik og vinkling, troværdighed og ledelse, struktur, feedback, brug af eksempler, sproglig udformning, memoria og actio, revision. Med perspektiveringer til ligheder og forskelle mellem mundtlig og skriftlig formidling, og hvordan man også kan anvende virkemidlerne til at skrive overbevisende. |
||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
På holdundervisningen arbejdes der også med pensum, både på et teoretisk niveau, men også ved hjælp af større og mindre øvelser. Derudover arbejder hver enkelt studerende med en selvvalgt præsentation, som udvikles og forbedres i løbet af kurset. Alle overvejelser og virkemidler afgøres, indøves og afprøves ved hjælp af teoretiske begreber, øvelser, feedback og revision. Feedback er en vigtig del af kurset. Der vil både blive givet feedback fra underviseren, men de studerende trænes også i at give og modtage feedback, ud fra bl.a. tekster af Sommers og Alrø & Kristensen. | ||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
Alrø, H., Nørgaard Dahl P og Schumann K (2017). Læringsorienteret dialogisk feedback. In: Trillingsgaard A: Feedback gentænkt. Dansk Psykologisk Forlag.
Aristoteles: Extracts from On Rhetoric by Aristotle Translated by W. Rhys Roberts, compiled by Lee Honeycutt. Book 1, chapter 2-3; book 2, chapter 1; book 3, chapter 1, 13, 17.
Atkinson M (1984): Our Masters’ Voices. The language and body language of politics. Routledge (side 47-85: “Clap Traps”).
Bitzer L F (1997): Klassikeren - Den retoriske situation. In: Rhetorica Scandinavica, nr. 3/1997.
Bülow U (2014): Ud med autoriteten – ind med retorikken. In: Gabrielsen J og Møller M: Ledere, der taler – taler, der leder. Frydenlund Academic.
Dixon (1971): Rhetoric. Routledge.
Ekman P. & Friesen W. V. (1969). Repertoire of Nonverbal Behavior: Categories, Origins, Usage, and Coding. Semiotica no. 1.
Gabrielsen, J. (2004): Eksempler, der fører og forfører. Retorikmagasinet nr. 54, dec. 2004.
Gabrielsen J og Juul Christiansen T (2010): Talens Magt. Indføring i mundtlig retorik. Hans Reitzels Forlag. GRUNDBOG.
Gabrielsen J og Mouton N: Kan man tale sig til en ny organisationskultur? In: Gabrielsen J og Møller M: Ledere, der taler – taler, der leder. Frydenlund Academic.
Graae, A.I. og Pontoppidan, C. (2016): Giv Teksten Liv. Samfundslitteratur (side 7-21: ”Forord” og ”Prolog” + side 25-54: ”Første akt: Fokusgreb - Personer”).
Jaisinski, J. (2001). Sourcebook on rhetoric: Key concepts in contemporary rhetorical studies. Sage Publications (side 303-305).
Jensen, L. B. (1994). Ud af elfenbenstårnet. Roskilde Universitetsforlag (side 37-58: ”Skriv så læseren kan se og opleve”).
Jørgensen C, Kock C og Rørbech L: Rhetoric that shifts votes. An exploratory study of persuasion in issue-oriented public debates. In: Political Communication, 15:3 (side 283-299)
Kernbach S, Eppler M J og Bresciani S (2015): The use of visualization in the communication of business strategies – an experimental evaluation. In: International Journal of Business Communication 2015, vol. 52(2).
Kihlström, E. (2007). Karismakoden – udstråling kan læres. Retorikförlaget 2007 (side 49-63: ”Hvordan taler din mimik?” + 64-77: ”Brug stemmen” + 113-121: ”At tale i billeder”).
Kock C (2009): Topik. In: Jørgensen C & Villadsen L: Retorik – teori og praksis. Samfundslitteratur (side 115-128).
Markel M (2009): Exploiting verbal-visual synergy in presentation slides. In: Technical Communication, vol. 56, nr. 2, May 2009.
McCroskey J C (1968): An Introduction to Rhetorical Communication. Prentice Hall (side 67-85: ”Ethos: A dominant factor in rhetorical communication”).
Skole L (2014): Talen er lakmusprøven for dine ledelsesbeslutninger. In: Gabrielsen J og Møller M: Ledere, der taler – taler, der leder. Frydenlund Academic.
Sommers, N. (1980). Revision strategies of student writers and experienced adult writers. I: College Composition and Communication, Vol. 31, No. 4, Dec 1980 (side 378-388).
Stewart J. & Logan C (1999). Verbal and Non-verbal Dimensions of Talks. In Bridges Not Walls – A book about International Communication. 7th edition. University of Washington, McGraw-Hill.
Vatz R E: The Myth of the Rhetorical Situation. In: Philosophy & Rhetoric, vol. 6, No. 3, summer, 1973 (side 154-161). |