2020/2021 KAN-CKOMV1703U Reklamer, kulturer og mennesker i interaktion
English Title | |
The interaction of advertising, culture and human beings |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Andet quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 48 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 20-02-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Introduktion til marketing og kommunikation | ||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Efter en introduktion til kurset på 2 timer, hvor holdet inddeles i 8 grupper, følger 7 ugers undervisning fordelt med 2 timer på 2 af hinanden følgende dage. Dag 1 består af gruppefremlæggelser og opponentgruppefremlæggelser af forskellige typer af reklamer (video, still pictures uden tekst, still pictures med tekst m.m.) for fx design, tøj, mad og drikke, der bliver oploadet på CANVAS ugen før, så der er tid til at analysere dem og læse den litteratur, der knytter sig til dem. Dag 2 består af præsentation af teorier, metoder og begreber, der skal bruges til at analysere reklamerne. Vi starter med en introduktion til sprog og krop, sprog og kultur, og sprog og kommunikation, der vil ligge som en samlet ramme omkring hele kurset. Herefter følger emner som perception og kognition, narration, produkt- og forbrugerkommunikation i supermarkeder, reklamer fra forskellige kulturer, reklamer på sociale medier og reklamekampagner. Sideløbende med disse emner introduceres der til teorier, metoder og begreber inden for hermeneutik, semiotik, logik, retorik, pragmatik og kulturanalyse, der alle skal anvendes til at forstå, hvordan en reklame er opbygget, hvad den spiller på (som bekendt oftest sex) og hvordan vi forbrugere bliver overbevist af den. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Der veksles mellem foredrag fra lærerens side med efterfølgende diskussion og indlæg fra de studerendes side med efterfølgende opposition og almen diskussion | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Der gives såvel studenter- som lærerfeedback på alle de studerendes præsentationer | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Danesi, M. (2013). Semiotizing a product into a brand. Social Semiotics, 23 (4), 464-476. Danesi, M. (2017). Visual rhetoric and semiotic. In Oxford Research Encyclopedia of Communication. Durst-Andersen, P. (2008). Linguistics as semiotics. Saussure and Bühler revisited. Signs. International Journal of Semiotics, 2, 1-29. Oswald, L. (2010). Developing brand literacy among affluent Chinese consumers: A semiotic perspective. Advances in Consumer Research, 37, 413-419. Torresi, I. (2008). Advertising: A case for intersemiotic translation. Meta: journal des traducteurs/Meta: Translators' Journal, 53 (1), 62-75. |