2020/2021 KAN-CPSYO1802U Eksperimentel metode
English Title | |
Experimental methods |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 24-06-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Kursets overordnede læringsmål er at lære de
studerende at forholde sig kritisk til egne og andres
eksperimentelle undersøgelser, herunder f.eks. balancen mellem
eksperimentel kontrol og generel validitet, valget af statistisk
eller eksperimentel kontrol, valget af statistiske metoder, samt
sikring af undersøgelsens validitet og reliabilitet.
Ved endt kursus skal den studerende kunne:
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Rygraden i kurset er en forelæsningsrække, som indledningsvist gennemgår de grundlæggende begreber og aspekter ved eksperimentelle metoder, for derefter at udfolde en række centrale eksperimentformer og tilhørende anvendelsesmuligheder, tilgange til dataanalyse, samt konsekvenser for datafortolkning og konklusioner. Hertil kommer vi blandt andet til at dække skabeloner for godt design, forskellige eksperimentelle paradigmer, statistisk og eksperimentel kontrol, validitet og reliabilitet, etikken i eksperimentelle undersøgelser, samt udvalgte statistiske analysemetoder.
Kurset vil samtidig illustrere, hvordan eksperimentelle metoder anvendes på forskelige videnskabelige og praktiske områder, herunder kognitionspsykologi, adfærdsøkonomi, organisationsteori og forbrugeradfærd.
Kurset vil have særlig vægt på kritisk at forstå resultater, således at forelæsningerne ikke fremstår udelukkende normative, men også kritiske. Gennemgående for alle forelæsninger vil være et fokus på, hvad der udgør gode data, og hvordan disse underbygger teoretiske og praktiske bidrag. Vi vil også beskæftige os med etiske dimensioner, herunder gennemgang af cases hvor manipulation og bedrageri har fundet sted.
Sideløbende med forelæsningsrækken er to øvelsestimer i uge 44 og 48, hvor der sættes fokus på dataanalyse og udvalgte problemstillinger i fagets pensum. Her er formålet samtidig at give plads til spørgsmål og undringer fra de studerende, samt at angribe materialet fra andre vinkler.
Kurset kører sideløbende med faget Adfærdsøkonomi, og der lægges vægt på sammenhængene mellem de to fag.
1. Introduction: Why Experiments? In-class teaching on campus Jesper Christensen, Department of Strategic Management and Globalization, CBS
2. Methods and paradigms in experimental research Online teaching Jesper Christensen, Department of Strategic Management and Globalization, CBS
3. Theory, ethics, and honest research I Online teaching Stefan K. Sløk-Madsen, Department of Innovation and Organizational Economics, CBS
4. Experiments under controlled conditions Online teaching Jesper Christensen, Department of Strategic Management and Globalization, CBS
5. Research Design & Statistical Testing I Online teaching Jesper Christensen, Department of Strategic Management and Globalization, CBS
Exercise. Research Design & Statistical Testing II In-class teaching on campus Jesper Christensen, Department of Strategic Management and Globalization, CBS
6. Experiments under dynamic conditions Online teaching Jesper Christensen, Department of Strategic Management and Globalization, CBS
7. Factorial experimentation Online teaching Jesper Christensen, Department of Strategic Management and Globalization, CBS
8. Significance, deduction, and reporting Online teaching Jesper Christensen, Department of Strategic Management and Globalization, CBS
9. Analytics: From t-tests to multiple regression Online teaching Jesper Christensen, Department of Strategic Management and Globalization, CBS
Exercise: From data to actionable insights In-class teaching on campus Jesper Christensen, Department of Strategic Management and Globalization, CBS
10. Mixed Models I: Theory and Method Online teaching Jesper Christensen, Department of Strategic Management and Globalization, CBS
11. Mixed Models II: Practical Applications Online teaching Jesper Christensen, Department of Strategic Management and Globalization, CBS
12. Theory, ethics, and honest research II Online teaching Jesper Christensen, Department of Strategic Management and Globalization, CBS
13. Wrap-up: Assessing experimental designs and practical implementation Online teaching Jesper Christensen, Department of Strategic Management and Globalization, CBS |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen omfatter forelæsninger både online og på campus, samt øvelsestimer på hold. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Sideløbende med forelæsningsrækken er to
øvelsestimer i uge 44 og 48, hvor der sættes fokus
på dataanalyse og udvalgte problemstillinger i fagets pensum.
Her er formålet samtidig at give plads til spørgsmål og undringer
fra de studerende, samt at angribe materialet fra andre vinkler.
Midtvejs i faget indbydes de studerende til at lave en kort skriftlig refleksion over et antal udvalgte problemstillinger i fagets pensum (med særligt fokus på koblinger mellem forskellige dele af pensum). Disse problemstillinger udleveres af underviser som oplæg undervejs i faget (via Canvas), og de studerende har derefter 3 uger til at sende et kort refleksionsafsnit - enten alene eller med andre studerende - som de så vil modtage feedback på fra underviser. Dette har til formål at træne de studerende i teori- og metodeforståelse, samt at kunne lave kritiske koblinger på tværs af pensum, som forberedelse til eksamen. Den enkelte studerende tilbydes desuden mulighed for 20 minutters feedback på baggrund af den selvvalgte eksamensartikel, hvor den studerende bedes sende et kort oplæg inden vejledningen. Her vil fokus være på at bidrage til den studerendes refleksioner og valg af teorier til eksamen. Der er naturligvis også plads til feedback gennem diskussioner i forelæsninger og øvelsestimer. |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Praksisforløbet bruger udvalgte kapitler fra Agresti et al. Statistics: The Art and Science of Learning from Data (Pearson). Derudover består pensum af forskningsartikler. |