2020/2021 KAN-CPSYO2001U Adfærdsøkonomi
English Title | |
Behavioral Economics II |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 24-06-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||
Kursets overordnede mål er at give de studerende
indsigt i og forståelse af centrale elementer i det
adfærdsøkonomiske felt, herunder hvordan psykologi eksplicit
inddrages i økonomiske og erhvervsøkonomiske modeller med henblik
på at etablere mere robuste forklaringer, forudsigelser og
værktøjer. De studerende skal ved kursets afslutning kunne:
|
||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||
Kurset sigter mod at give de studerende en bred indsigt i de mange områder, hvor psykologien inddrages eksplicit i økonomisk teori for at give os mere robuste og adækvate økonomiske forklaringer og forudsigelser. Kurset tager sit primære afsæt i adfærdsøkonomisk forskning, som i kølvandet på Daniel Kahneman og Amos Tversky’s samarbejde har indtaget en stadigt mere central position i økonomisk teori og praksis. Den adfærdsøkonomiske forskning dækker blandt andet beslutningsrationalitet og -heuristikker, prospektteori, intertemporale valg, dual proces-teori, mm. Kurset vil introducere disse områder og gennemgå, hvordan adfærdsøkonomisk teori er blevet anvendt inden for en række erhvervsøkonomiske og organisatoriske områder som f.eks. corporate governance, virksomhedsstrategi, organisering og policy. Endelig vil kurset løbende perspektivere den adfærdsøkonomiske teori til de mere klassiske økonomiske teorier og til de underliggende økonomiske og videnskabsteoretiske antagelser.
Kurset består af en forelæsningsrække på 12 forelæsninger med 1-2 forelæsninger pr. uge, der introducerer det adfærdsøkonomiske fagområde og dets relevans for en række organisatoriske og erhvervsøkonomiske problemstillinger.
I uge 46 og 50 afholdes øvelsestimer, hvor der sættes fokus på udvalgte problemstillinger i fagets pensum. Her er formålet at give plads til spørgsmål og undringer fra de studerende, samt at angribe materialet fra andre vinkler og udfordre centrale hypoteser med afsæt i pensum. |
||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||
Undervisningen består af forelæsninger både online og på campus, samt øvelsestimer. | ||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||
Midtvejs i faget vil underviser dele en række
kritiske spørgsmål og overvejelser vedr. pensum, som har til
hensigt at stimulere til refleksion og diskussion over kritiske
forbindelser mellem teorier og perspektiver i pensum. Dette er
netop et centralt aspekt ved fagets læring og eksamen.
De studerende indbydes til at udvælge et antal af disse spørgsmål og skrive et kort refleksionsafsnit, hvor spørgsmålet søges besvaret eller udfordret - enten alene eller sammen med medstuderende. De studerende kan sende refleksionsafsnittet til vejleder og modtage kort skriftlig feedback, eller i stedet bede om 20 minutters feedback-møde, hvor vi sammen vil gennemgå refleksionerne. Der er naturligvis plads til feedback og dialog gennem hele faget, dvs. ved diskussioner i plenum til forelæsninger eller ved personlig henvendelse i pauser, efter endt forelæsning, eller ved henvendelse pr. mail. Derudover er der i faget indlagt både øvelsestimer og deltagelse i tværfaglig workshop, hvor der vil være rig mulighed for at stille spørgsmål, diskutere relevante emner, o. lign. |
||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||
1. Lektion - Introduktion til økonomisk psykologi In-class teaching on campus Jesper Christensen, Department of Strategic Management and Globalization, CBS
Litteratur
2. Lektion - Hvad er økonomi, og hvad handler det om? En placering af mennesker og beslutninger i det brede teoretiske grundlag. Online teaching Stefan K. Sløk-Madsen, Department of Innovation and Organizational Economics, CBS
Litteratur
Foreslået baggrundslitteratur til orientering efter behov:
Valgfri litteratur til inspiration:
3. Lektion - Anvendt Økonomisk Teori og Perspektiver på Problemstillinger Online teaching Stefan K. Sløk-Madsen, Department of Innovation and Organizational Economics, CBS
Litteratur
Valgfri litteratur til inspiration:
4. Lektion - Hvad er rationalitet, og hvordan ser forskellige skoler på rationalitet? Online teaching Jesper Christensen, Department of Strategic Management and Globalization, CBS
Litteratur
Valgfri litteratur til inspiration:
5. Lektion - Alternativer til adfærdsbaseret teori? Online teaching Jesper Christensen, Department of Strategic Management and Globalization, CBS
Litteratur
Valgfri litteratur til inspiration:
6. Lektion - Beslutningsmekanismer i et adfærdsøkonomiske perspektiv Online teaching Jesper Christensen, Department of Strategic Management and Globalization, CBS
Litteratur
Valgfri litteratur til inspiration:
Starmer, C. (2000), Developments in non-expected utility theory: The hunt for a descriptive theory of choice under risk, Journal of Economic Literature, 38(2): 332-382.
Øvelsestime - Opsummering af rationalitet og grundlæggende adfærdsøkonomi In-class teaching on campus Jesper Christensen, Department of Strategic Management and Globalization, CBS
7. Lektion - Fra nyttemaksimering til reciprocitet: Hvordan retfærdighed påvirker vores beslutning. Online teaching Jesper Christensen, Department of Strategic Management and Globalization, CBS
Litteratur
8. Lektion - Beslutninger og heuristikker i organisationer Online teaching Jesper Christensen, Department of Strategic Management and Globalization, CBS
Litteratur
9. Lektion - En adfærdsbaseret tilgang til strategi Online teaching Jesper Christensen, Department of Strategic Management and Globalization, CBS
Litteratur
10. Lektion - Adfærdsøkonomisk governance og motivation Online teaching Aleksandra Gregoric, Department of International Economics and Management, CBS
Litteratur
Valgfri litteratur til inspiration:
11. Lektion - Anvendt adfærdsøkonomi: Forecasting og nudging Online teaching Jesper Christensen, Department of Strategic Management and Globalization, CBS
Litteratur
12. Lektion - Adfærdsøkonomiske policy-implikationer i det private og offentlige In-class teaching on campus Stefan K. Sløk-Madsen, Department of Innovation and Organizational Economics, CBS
Litteratur
Valgfri litteratur til inspiration:
Øvelsestime - Opsummering af adfærdsøkonomi som værktøj In-class teaching on campus Jesper Christensen, Department of Strategic Management and Globalization, CBS |